نقش ریز مغذی‌ ها در کشاورزی - قارچ کش زیستی - کود بیولوژیک - قارچ کش بیولوژیک - کود کشاورزی - کود زیستی ، کود ارگانیک ، کشاورزی ارگانیک

ریز مغذی‌ ها در کشاورزی نقشی مثل نقش ویتامین‌ها برای بدن انسان می‌باشد. گاهی به علت کمبودهای خاک در مواد ریز مغذی مجبور به استفاده از کودهای ریز مغذی می‌شویم. در انسان نیز به همین صورت است، هنگامی که غذای انسان به میزان کافی ویتامین لازم را نداشته باشد ما ضعیف می‌شویم و برای جبران این ضعف باید از مکمل‌های ویتامینی نیز استفاده کنیم. نقش ریز مغذی ها در کشاورزی نیز درست مانند ویتامین‌ها در بدن انسان است. میکرو المنت‌ها یا همان ریز‌ مغذی ها مخلوطی هستند که به میزان کم برای گیاهان ضروری می‌باشند و معمولا در کنار کود کامل و به منظور تقویت گیاه استفاده می‌شوند. شما با خرید کود های ریز مغذی میتوانید تمامی عناصر مورد نیاز گیاه را به صورت یک جا نیز تامین کنید. در ادامه به بررسی نقش ریز مغذی‌ ها در کشاورزی میپردازیم. جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، کود زیستی ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی و آفت کش بیولوژیک ، کود ارگانیک، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

عناصر غذایی مورد نیاز گیاهان:

ریز مغذی‌ ها در کشاورزی بسیار هائز اهمیت و توجه هستند اما، به طور کلی یک گیاه برای رشد خود به ۱۷ نوع عنصر شناخته شده نیاز دارد که در دو گروه ریز مغذی‌ ها و درشت‌‌مغذی‌ها طبقه‌بندی می‌شوند. چیزی که مسلم  و واضح است این است که گیاهان به مقدار برابری به این نوع عناصر نیاز ندارد و بسته به نوع گیاه ترکیب مورد نیاز از عناصر نیز مختلف خواهد بود.

به طور نمونه گیاهانی که در خانواده دانه‌های روغنی محسوب می‌ گردند نیاز مبرمی به گوگرد را دارند و گیاهانی که بر مبنای پروتئین ها هستند نیاز مبرمی به نیتروژن نیز دارند. همچنین عنصر پتاسیم در درختان میوه و به منظور افرایش بسیار کیفیت میوه‌ها نقش قابل توجهی نیز دارد.

این ۱۷ عنصر مورد نیاز گیاه در دو گروه عناصر ریز‌مغذی و درشت‌مغذی و به شرح زیر طبقه‌بندی می‌ گردد:

عناصر درشت مغذی:

عناصر کربن، هیدروژن، اکسیژن، نیتروژن، فسفر، پتاسیم، کلسیم، منیزیم و گوگرد در گروه عناصر درشت‌مغذی یا پر مصرف گیاهان قرار می‌گیرند که بسته به نوع گیاه باید از آن‌ها به مقدار کافی و لازم در خاک وجود داشته باشد. البته قیمت کود NPK با این که ۳ عنصر اساسی و مهم  را دارا میباشد نسبت به تهیه این عناصر به صورت تک تک بسیار بصرفه تر  و بهتر میباشد.

ریز مغذی ها در کشاورزی:

عناصری مثل بور، کلر، مس، آهن، منگنز، مولیبدن، نیکل، کبالت و روی نیز در  دسته عناصر کم‌مصرف قرار می‌گیرند.

ریز مغذی‌ ها در کشاورزی:

ریز مغذی‌ ها در کشاورزی عناصری هستند که به میزان بسیار کمی برای گیاه ضروری هستند. به طور نمونه اگر در یک کیلوگرم از خاک به ۱۰ گرم نیتروژن احتیاج داشته باشیم به عنصری مثل مس به ۰.۵ گرم و یا حتی مقدار کمتر از این مقدار نیز نیاز خواهیم داشت.

گیاه عنصر کربن را از co۲  موجود در هوا و هیدوژن و اکسیژن را نیز از آب را به خوبی تامین می‌کند. گیاه ما عمده عناصر باقی‌مانده مورد نیاز خود را از خاک و یا از برگ‌هایش تامین می سازند و اگر ما می‌خواهیم که بازدهی بسیار بالایی از محصول خود بگیریم باید عناصر مورد نیاز گیاه را در دسترس آنها قرار دهیم.

عناصر ریز‌مغذی به میزان کم برای گیاهان بسیار ضروری هستند و اگر نتوانیم به مقدار کافی از این عناصر را به خاک وارد کنیم بازدهی گیاه ما به شدت کاهش خواهند یافت. همچنین اگر مقادیر بسیار بالایی از این عناصر را به خاک وارد کنیم احتمالا اختلال در جذب عناصر و مسمومیت گیاه نیز بسیار وجود دارد.

جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی ، کود ارگانیک ، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

آدرس: دفتر مرکزی: کرج، سه راه دانشکده، پارک علم و فناوری پردیس کشاورزی دانشگاه تهران
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *