آفت کش بیولوژیک - کود زیستی - کود ارگانیک - کشاورزی ارگانیک - گلخانه - قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، قارچ کش زیستی

این نوع از آفت کش ها در انجام فعالیت های کشاورزی و یا تولید گیاهان خانگی نیز بسیار رواج پیدا کرده اند. به علت فناوری ویژه ای که در تولید این محصولات فوق العاده استفاده شده اند، کارایی آن را بسیار بالا برده است  و میزان استفاده از این نوع محلول در بسیاری از کشورها بسیار مرسوم و رایج است شده است. این آفت کش ها منشاء طبیعی دارند و از طبیعت مثل قارچ، باکتری و آفات گرفته شده است و از هیچ مواد شیمیایی در این محلول ها استفاده نشده است. تنوع بسیار بالایی این آفت کش  ها دارند که استفاده از آن را برای انواع محصولات و گیاهان متفاوت امکان پذیر می کند و این آفت کش حاوی باکتری باسیلوس تورنجنسیس است و برای انسان و محیط زیست بسیار کم خطر و بی ضرر می باشد. در ادامه به بررسی انواع موارد استفاده از آفت کش بیولوژیک میپردازیم. جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، کود زیستی ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی و آفت کش بیولوژیک ، کود ارگانیک، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

نقش قارچ تریکودرما

انواع مختلف آفت کش بیولوژیک:

آفت کش های میکروبی

آفت کش بیولوژیک ها مثل باکتری ها ، ویروس ها و قارچ ها میکروارگانیسم هایی هستند که آفاتی که به محصول صدمه می زنند را حصار می کنند و از محصولات محافظت می کنند. شایع ترین آن باکتری Bacillus thuringiensis می باشد که یک نوع پروتئین کریستالی تولید می کند و آفاتی مثل کرم ها، پروانه ها با خوردن آن از بین می روند و تا زمانی که توسط آفت ها مصرف نشوند، فعال نمی گردد.

آفت کش های بیوشیمیایی:

آفت کش بیوشمیایی دارای مواد شیمیایی کاملا طبیعی بوده و سبب دفع همه آفات می شوند. نمونه هایی از این آفت کش های بیولوژیک شیمیایی عبارتند از : پراکسید هیدروژن و روغن های گیاهی مثل روغن اکالیپتوس، روغن لیموترش و روغن رزماری
یکی از مشکلات آفت کش های بیولوژیک این است که تحقیقات کافی علمی در مورد سمیت یا ایمنی آنها انجام نشده می باشد و بسیاری از آنها دارای موادی هستند که می توانند در غلظت های بالا برای انسان کاملا سمی باشند.

محافظ های گیاهی:

ترکیبی می باشد که توسط گیاهانی تولید می شود که ژنتیکی شده اند و برای آفت ها سمی هستند.برای نمونه میتوان به ژن پروتئین سمی تولید شده توسط BT اشاره کرد که به چنین گیاهانی اضافه می گردد. در حالیکه محافظ های گیاهی پروتئین را تولید کرده و گیاهان برای آفاتی که سعی می کنند از این گیاهان تغذیه کند، سمی می گردد.

اطلاعات بیشتر درباره آفت کش بیولوژیک:

آفت کش های زیستی ، میکروارگانیسم هایی می باشند که به عنوان عوامل مهارکننده رشد در آفت های کشاورزی شناخته می شوند. این ترکیبات در سه گروه متفاوت حاوی آفت کش های میکروبی ، آفت کش های بیوشیمیایی  و ترکیبات زیستی که در برابر انواع آفت ها تولید می شوند، تقسیم شده اند. آفت کش حاوی ﺳﻠﻮل ﻫﺎی زﻧﺪه، اﺳﭙﻮر و کریستال ﺳﻤﯽ ﺑﺎﮐﺘﺮی است که آفات و مواد آلوده ی خاک را کامل از بین می برد. این آفت کش سبب مسمومیت گوارشی حشرات و نابودی آنها در چندین ساعت می شود. نتیجه ی آن نابودی انواع حشرات به خصوص انواع مختلف سوسک رشد کرده در گیاهان با محصولات مختلف مثل سیب زمینی، غلات، میوه ها و .. می شود. از این محلول باید متناسب با انواع دستور مصرف آن استفاده شود و بیش از آن ممکن است به گیاهان آسیب برساند. با توجه به نوع گیاه و میزان، از اندازه ی اسانداردی محلول استفاده می شود.

استفاده از انواع آفت کش های شیمیایی در چندین سال قبل سبب مشکلات زیادی شدند و تاثیرات مخربی بر روی خاک و آب را گذاشتند که سلامت محیط های زیست را بسیار به خطر می اندازد. پس از آن آفت کش های زیستی یا بیولوژیک تولید و تهیه شدند که جایگزین این نوع مواد شیمایی هستند. این آفت کش حاوی میکروارگانیسم هایی هستند که به شکل طبیعی مواد مغذی خاک را تامین می کنند و آفات و آلودگی ها را از بین می برند. برخی از این نوع آفت کش ها در کنار از بین بردن مواد مضر، مواد مفید خاک و مورد نیاز گیاهان را نیز از بین می برند که خود تاثیرات بدی بر روی گیاهان می گذارد. اما آفت کش بیولوژیک مواد مضر برای خاک و گیاه را از بین می برد ولی مواد مغذی را کاملا حفظ می کند.

مشکلات مربوط به آفت کش ها:

مشکلات مختلفی از استفاده از آفت کش های شیمیایی وجود دارد. آلودگی محیط زیست یکی از نگرانی های جدی و مهم برای کنترل شیمیایی آفات می باشد و ممکن است افرادی که با آن در تماس هستند ، در معرض مسمومیت شدید قرار بگیرند.وجود باقی مانده های شیمیایی آفت کش ها درون غذاها یکی از اصلی ترین نگرانی های دانشمندان می باشد که می توانند سبب بیماری های مختلف شوند. از دست دادن باروری خاک در دراز مدت از نظر کشاورزان، بزرگترین ایراد و مشکل استفاده از آفت کش هاست.

حل مشکلات مربوط به آفت کش ها:

آفت کش های بیولوژیک کاملا غیر سمی هستند و با محیط زیست سازگاری بسیار بیشتری دارند . به علت افزایش جمعیت جهان ، امنیت غذایی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد. رفاه انسان ها و همچنین اقتصادهای جهانی به تامین این مواد غذایی پایدار بستگی دارد. با افزایش جمعیت، امنیت غذایی نیز بسیار مهم تر شده است و به حداکثر میزان رساندن حاصلخیزی خاک مستلزم آفت کش های غیر سمی و سازگار با انواع محیط زیست می باشد. بنابراین، به نظر می رسد نیاز به آفت کش های  بیولوژیک با گذشت زمان نیز افزایش می یابد.

عوارض آفت کش ها:

بسیاری از آفت‌کش‌ها برای سلامتی انسان ها مضر و خطرناک اند  و ورود آن‌ها به رودخانه‌ها و دریاچه‌ها سبب آلوده شدن منابع آبی می‌شود. یکی دیگر از عوارض آن ها نیز ، بارش باران اسیدی و از بین رفتن انواع جانداران آبی می باشد. همچنین ریختن آفت کش‌ها در آب ها برای جانداران بسیار خطرناک و مضر می باشد. از دیگر مشکلات آفت کش ها می توان به حساس بودن به نور خورشید ، تکرار بالای مصرف سم به علت دوام کوتاه در محیط و اثر سوء بر روی کرم ابریشم میتوان به آن اشاره کرد.

جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی ، کود ارگانیک ، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

آدرس: دفتر مرکزی: کرج، سه راه دانشکده، پارک علم و فناوری پردیس کشاورزی دانشگاه تهران
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *