مضرات کود حیوانی

مضرات کود حیوانی چیست؟ آشنایی کامل با مزایا و معایب

مضرات کود حیوانی موضوعی است که در این بخش به آن می پردازیم. برای کشت محصولات کشاورزی از انواع مختلف کود استفاده می شود که می توان به  کود بیولوژیک ، کود شیمیایی ، کود زیستی یا ارگانیک ، کود سبز ، کود حیوانی و … اشاره کرد. هر کدام از این کودها دارای ویژگی های مختلفی هستند که می توان آن ها را در دسته مزایا و معایب تقسیم بندی کرد. با ما همراه باشید تا علاوه بر مضرات کود حیوانی به محاسن آن نیز اشاره کنیم.

مضرات کود حیوانی

مضرات کود حیوانی

عدم آگاهی کشاورزان از مضرات کود حیوانی سبب استفاده گسترده از آن در بخش کشاورزی شده است. کودهای حیوانی همان کودهای نپوسیده ای هستند که می توانند میزان شوری خاک را به طرز چشمگیری افزایش دهند و به دنبال آن بیماری ها و آفت ها در مزارع نیز بیشتر شود. این کودها تجزیه شده نیستند و هنگامی که از آن ها برای رشد گیاه استفاده می شود بین میکروارگانیسم های موجود در کود و ریشه گیاه رقابت پررنگی در جذب نتیروژن اتفاق می افتد. زیرا هم کود حیوانی برای تجزیه شدن و هم ریشه گیاه برای رشد نیاز به نیتروژن دارند. به همین دلیل میزان این گاز در خاک به شدت کم می شود و نیاز گیاه تامین نخواهد شد. یکی دیگر از مضرات کود حیوانی افزایش میزان آمونیاک در خاک است و می تواند محیط اطراف ریشه گیاه را سمی کند.
سمی شدن خاک که از عواقب ناخوشایند استفاده از کود حیوانی می باشد رشد گیاه را تحت تاثیر قرار داده و سلامت آن را به خطر می اندازد. همان طور که اشاره شد این کودها شوری خاک را افزایش می دهند. این موضوع به دلیل بالا بودن میزان املاح نمکی در دام های تازه است. در ادامه به سایر مضرات این کودها اشاره می کنیم.

افزایش بیماری و آفات

کودهای حیوانی به دلیل ترکیباتی که دارند نمی توانند خاک سالمی برای رشد گیاهان فراهم کنند. به همین دلیل اغلب آن ها دچار بیماری و آفت می شوند و این بیماری را به گیاه منتقل می کنند. توصیه می کنیم استفاده از این کودها را متوقف کنید و اگر گیاه یا محصول دچار آفت شده است از آفت کش بیولوژیک برای درمان آن استفاده کنید. در حال حاضر بهترین کود برای کشت گیاهان کود زیستی یا ارگانیک است که در مطالب گذشته به معرفی آن ها پرداختیم.

رشد علف های هرز

یکی دیگر از مضرات کود حیوانی رشد علف های هرز است. هنگامی که علف های هرز در کنار گیاه اصلی رشد می کنند مواد مغذی خاک را به خود جذب می کنند و باعث می شوند تا مواد مغذی کمتری به گیاه اصلی برسد. در نتیجه هزینه مبارزه با علف های هرز به شدت زیاد خواهد شد و در برخی از مواقع مبارزه با آن ها از مقرون به صرفه نمی باشد.

ایجاد بوی نامطبوع

کودهای حیوانی نسبت به سایر کودها از بوی نامطبوعی برخوردار هستند و استفاده از آن ها باعث ایجاد این بو در اطراف گیاه خواهد شد. همچنین احتمال تجمع حشرات و پشه ها را بیشتر می کند و به طور کلی سلامت و رشد گیاه را دچار اختلال خواهد کرد.

مضرات کود حیوانی

مزایای کود حیوانی

شما می توانید به منظور بهره مندی از کود حیوانی آن با کمپوست ترکیب کنید و در باغات مورد استفاده قرار دهید. ترکیب این کود با کمپوست برخی از مضرات آن را از بین می برد. بهتر است در فصل پاییز آن را قبل از کشت در خاک بریزید. زیرا در این فصل فرصت کافی برای تجزیه کود وجود دارد و احتمال سوزاندن گیاهان باغ را از بین می برد.
استفاده از هر نوع کود حیوانی محدودیتی ندارد اما بهتر است از کودهای سگ و گربه استفاده نکنید زیرا دارای انگل هستند و برای ترکیب با کمپوست مناسب نیستند. اغلب سگ ها و گربه ها به دلیل تغذیه نامناسب دچار بیماری های انگلی هستند. مناسب ترین کود به منظور رشد گیاهان کودهای گاوی ، مرغی ، گوسفندی و خرگوشی هستند. کود گوسفندی داری نتیروژن و پتاسیم غنی است و می تواند برای رشد گیاه و سلامت خاک مفید باشد. در مطالب گذشته به معرفی سایر کودهای مورد نیاز برای کشت محصولات کشاورزی نیز اشاره کردیم که با شناخت بهتر از آن ها می توانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

در مطالب گذشته به معرفی قارچ کش بیولوژیک و قارچ کش زیستی و مزایای استفاده از آن ها اشاره کردیم. می توانید از آن بهره ببرید.

۲.۲/۵ - (۴ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *