مزایا کود سبز

با برترین مزایا کود سبز آشنا شوید !

برترین مزایا کود سبز چیست و چرا استفاده از آن توصیه می شود؟ کود سبز نوعی کود محسوب می شود که با کشت یک گیاه خاص و برگرداندن آن به درون خاک باعث بهبود رشد گیاه اصلی می شود. به نوعی می توان گفت که کود سبز گیاه ثانویه محسوب می شود که زمینه را برای بهبود رشد گیاه اولیه یا گیاه اصلی فرآهم می کند. با ما همراه باشید تا شما را با مهم ترین مزایا کود سبز آشنا کنیم.

مزایا کود سبز

مزایا کود سبز

قطعا مزایا کود سبز غیر قابل چشم پوشی است. خوشبختانه استفاده از کودهای طبیعی مانند کود سبز و کودهای حیوانی روز به روز رواج بیشتری پیدا می کند. زیرا مضرات کودهای شیمیایی بر هیچکس پوشیده نیست. تخریب محیط زیست و آلودگی های آب های زیر زمینی از مهم ترین و آسیب زننده ترین معایب کودهای شیمیایی محسوب می شود. مزایا کود سبز شامل جلوگیری از فرسایش خاک ، بهبود ساختار خاک ، ثتبیت ازت و … می شود.

کود سبز به عنوان کود زیستی یا کود بیولوژیک نیز شناخته می شود.

فرسایش خاک

فرسایش خاک مهم ترین عامل در هدر روی عناصر غذایی محسوب می شود. عوامل فرساینده خاک شامل بارش شدید برف و باران ، طوفان های شدید و … است که هر کدام از آن ها می تواند آسیب های جدی به خاک وارد کند. میزان و حجم هدر روی عناصر غذایی بر اساس فرسایش تحت تاثیر فاکتورهای مختلف مانند اقلیم ، ویژگی های شیمیایی و فیزیکی خاک ، نوع عنصر غذایی و … است. به طور کلی تلفات این عناصر بر اثر آب شویی یا فرسایش خاک می تواند دارای دامنه ای بسیار وسیع باشد.

ایجاد رابطه ای همزیستی

همان طور که می دانید و در مطالب گذشته نیز اشاره کردیم کودها توانایی برقراری سه نوع رابطه با ریشه گیاه را دارند که می توان به همزیستی ، غیر همزیستی و همیاری اشاره کرد. قطعا نوع همزیستی بهترین نوع رابطه محسوب می شود. از مزایا کود سبز ایجاد یک رابطه همزیستی بین گیاه و باکتری های ریزوبیوم می باشد. این فرآیند از طریق تثبیت ازت رخ می دهد.
به طور معمول گیاهانی که به عنوان کود سبز معرفی می شوند فاقد محصول هستند به این معنی که میوه و ثمر ندارند و کمتر دچار گلدهی می شوند. این نوع از کودها از خانواده بقولات به شمار می روند که بعد از رشد مقداری سبزینه مجددا به درون خاک برگشته می شوند و شخم زده می شوند.

بهبود خواص فیزیکی خاک

جالب است بدانید که کود سبز یکی از روش های قدیمی در کشاورزی محسوب می شود که هم اکنون نیز به طور مجدد مورد استفاده قرار می گیرد. اگر بخواهیم مزایا کود سبز و تاثیر آن را بر بهبود خواص فیزیکی خاک بررسی کنیم باید بگوییم که یک هکتار کود سبز قادر است بین ۲۵ تا ۵۰ تن شاخه ، نسوج گیاهی و همچنین برگ تولید کند. وارد کردن این بخش ها به درون خاک سبب می شود که ۱ الی ۲ تن هوموس به خاک اضافه شود. هوموس از ضروری ترین مواد مغذی برای رشد انواع گیاه محسوب می شود. زیر قادر است تشکیل خاک دانه ها را بیشتر کند. افزایش لوله های مویین خاک از دیگر پیامدهای مثبت و مزایا کود سبز به شمار می رود که به دنبال آن شاهد تهویه و نفوذ پذیری بیشتر خاک خواهیم بود.

مزایا کود سبز

پوشش سطح خاک

همان طور که اشاره شد روان آبی و فرسایش خاک از طریق بارش شدید برف و باران می تواند اثرات جبران ناپذیری بر خاک داشته باشد. گیاهانی که به صورت کود سبز مورد استفاده قرار می گیرند قادر هستند یک سطح پوششی بر روی خاک ایجاد کنند و خاک را از مشکلات ناشی از روان آبی نجات دهند. این امر کمک می کند تا آب جذب شده توسط خاک افزایش پیدا کند و حاصلخیزی آن را نیز افزایش دهد.

جذب کلسیم و ازت

ریشه گیاه بقولات رشد زیادی دارد و می تواند کلسیم و ازتی که در لایه های بسیار پایین خاک هستند را جذب کنند. در صورتی که ریشه گیاه اصلی قادر به این کار نیست. به همین دلیل کود سبز می تواند میزان کلسیم و ازت مورد نیاز برای رشد گیاه اصلی را فراهم کند. این موضوع سبب می شود که دسترسی محصولات بعدی به این دو عنصر نیز امکان پذیر شود.

ورود اکسیژن به خاک

خاک برخی از اقلیم ها رطوبت زیادی دارد و همین عامل سبب عدم ورود اکسیژن کافی به خاک می شود. گیاه بقولات و کود سبز در خاک های مرطوب به خوبی رشد می کنند. با کشت بقولات در خاک های مرطوب باعث ایجاد تهویه مناسب می شود و تاثیر بسیار مثبتی بر زهکش خاک خواهد داشت.

در مطالب گذشته به معرفی قارچ کش بیولوژیک و قارچ کش زیستی و مزایای استفاده از آن ها اشاره کردیم و شما میتوانید از فواید آفت کش بیولوژیک نیز بهره مند شوید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *