مزایا کود بیولوژیک

با مزایا کود بیولوژیک بیشتر آشنا شوید !

مهم ترین مزایا کود بیولوژیک چیست و چرا جایگزین کود شیمیایی شده است؟ در سال های اخیر ، محیط زیست تبدیل به یکی از دغدغه های جهانی شده است. زیرا شاهد تخریب آن به دلیل اشتباهات انسان هستیم. یکی از اشتباهات ما در استفاده از کود شیمیایی است. این نوع از کودها به شدت آلودگی محیط زیست را افزایش می دهد. به همین دلیل استفاده از کود زیستی توصیه می شود. در ادامه شما را با مزایا کود بیولوژیک آشنا خواهیم کرد.

مزایا کود بیولوژیک

مزایا کود بیولوژیک

شناخت مزایا کود بیولوژیک باعث ترغیب کشاورزان به استفاده از آن می شود. متاسفانه هنوز هم در بسیاری از مناطق شاهد استفاده از کودهای شیمیایی هستیم. همان طور که در مطالب گذشته اشاره کردیم این کودها باعث آلودگی ذخایر آب ، تضعیف گیاه ، خاک و … می شود. محصولاتی که توسط این کود رشد می کنند کیفیت چندانی ندارند. از هنگامی که مضرات کود شیمیایی بر همگان آشکار شد محققین تلاش کردند که نوع کود زیستی و دوستدار محیط زیست بسازند که بتواند به عنوان قارچ کش بیولوژیک و آفت کش بیولوژیک نیز عمل کند. بعد از تحقیقات فراوان انواع مختلفی از کود زیستی تولید شد که هر کدام از آن ها برای رشد و تقویت نوعی از محصولات مناسب است. در ادامه به بررسی مزایا کود بیولوژیک خواهیم پرداخت.

دسترسی به مواد مغذی

در مطلب گذشته تحت عنوان ” آشنایی با انواع کود بیولوژیک ” به معرفی تعدادی از این کودها پرداختیم و بهترین محصول برای استفاده از آن را نیز معرفی کردیم. هنگامی که از کود زیستی برای رشد گیاه استفاده می شود قابلیت دسترسی خاک به مواد مغذی بیشتر می شود. به همین جهت گیاهانی که از این کود استفاده می کنند دارای رشد بهتر ، خواص بیشتر و ارگانیک بودن خواهند بود. یکی از موضوعاتی که باید به آن اشاره کرد این است که کشاورزان ترغیب به استفاده از کود بیولوژیک شوند تا شاهد عملکرد بهتر و باردهی بیشتر درختان و محصولات خود باشند.

جذب مواد آلی توسط ریشه گیاه

معمولا مواد آلی به صورت پیچیده در خاک وجود دارند که ریشه گیاهان قادر به جذب آن ها نخواهند بود. یکی از مهم ترین مزایا کود بیولوژیک این است که مواد آلی پیچیده را ساده می کند. به نحوی که قابل جذب توسط ریشه گیاه شود. این نوع از کودها زنده هستند و می توانند از طریق همزیستی با ریشه گیاه مورد نظر ارتباط قوی برقرار کنند. نحوه برقراری ارتباط میان کود و ریشه گیاه به سه طریق همزیستی ، غیر همزیستی و همیاری است که در مطلب قبل درباره آن صحبت کردیم.

افزایش حاصلخیزی خاک

یکی از معایب استفاده از کودهای شیمیایی از بین بردن حاصلخیزی خاک است. همین مساله موجب می شود که زمین کشاورزی بعد از گذشت چند سال قابلیت کشت را از دست بدهد و هیچ محصولی در آن به بار ننشیند. اما میکرو ارگانیسم هایی که در کود زیستی وجود دارد به مرور زمان حاصلخیزی خاک را بهبود می بخشد و می تواند زیستگاه طبیعی خاک را حفظ کند. یکی دیگر از مواردی که در خصوص حاصلخیزی خاک توسط کود بیولوژیک وجود دارد این است که قادر به افزایش ۲۰% الی ۳۰% عملکرد محصول شود.


تحریک رشد گیاه از دیگر مزایای استفاده از کود بیولوژیک است و می تواند به میزان ۳۰ % جایگزین نیتروژن شیمیایی و فسفر شود. خشکسالی ، آفت گیاه است. اما نکته قابل توجه این است که کود زیستی علاوه بر خواصی مانند قارچ کش زیستی و آفت کش بیولوژیک می تواند از گیاه در برابر خشکسالی و همچنین بیماری های مربوط به خاک محافظت کند.

مزایا کود بیولوژیک

پیشگیری از فرسایش خاک

عوامل متعددی باعث فرسایش خاک می شود. کودهای شیمیایی نه تنها از فرسایش خاک جلوگیری نمی کنند بلکه باعث تسریع در این فرآیند نیز نخواهند شد. اما هنگامی که از کود بیولوژیک استفاده می کنید به مقدار قابل توجهی از فرسایش خاک جلوگیری خواهد شد و کیفیت خاک در طولانی مدت حفظ می شود.

شاداب شدن گیاهان

گیاهانی که برای رشد از کودهای بیولوژیک یا زیستی استفاده می کنند دارای برگ هایی سبزتر و شاداب تر هستند. این موضوع نه تنها در کشت محصولات کشاورزی بلکه در کشت گل و گیاهان نیز موثر است. در حال حاضر اغلب افراد تمایل به نگهداری گل و گیاهان آپارتمانی در خانه دارند. گیاهانی که با این کودها تغذیه شده اند بسیار زیباتر و پر بارتر هستند. البته نحوه نگهداری افراد از این گیاهان نیز می تواند مزید بر علت شود.

برای رشد بهتر گیاهان و خداحافظی با آفات همین الان کود بیولوژیک را سفارش دهید

از بین بردن باکتری های مضر

قطعا در خاک باکتری هایی وجود دارند که برای رشد گیاه مضر هستند. از دیگر مواردی که می توان در خصوص مزایا کود بیولوژیک بیان کرد این است که باکتری های مضر را از بین می برد و اجازه نمی دهد تا این باکتری ها به ریشه گیاه آسیب برسانند و باعث اختلال در رشد گیاهان شوند.

جذب ازت هوا

نوعی از کودهای زیستی وجود دارند که به نام کود ازته شناخته می شوند. گیاهان به طور طبیعی قابلیت جذب ازت در اطراف خود را ندارند. اضافه کردن کودهای ازته به خاک آن ها باعث می شود تا برگ ها قادر به جذب ازت شوند. این گاز برای سلامت و رشد بهینه گیاه موثر است.

مزایا کود بیولوژیک

انواع کود بیولوژیک

– قارچ میکوریزا : قارچ میکوریزا به عنوان کود بیولوژیک مورد استفاده قرار می گیرد. این قارچ می تواند ارتباط همزیستی با ریشه گیاه برقرار کند و سبب جذب بهتر فسفات و مواد معدنی شود.
– میکرو ارگانیسم های حل کننده : نوعی کود زیستی به نام میکرو ارگانسیم حل کننده فسفات وجود دارد که به صورت ساپروفت در قسمت ریشه گیاه کار خود را شروع می کند و ترکیبات نامحلول فسفات را به محلول تبدیل می کند. این نوع از فسفات قابل جذب توسط گیاه است.
– باکتری های ریزوسفری : یکی از بهترین انواع کود بیولوژیک، باکتری های ریزوسفری است. این نوع از کود قادر است رشد گیاه را به میزان قابل ملاحظه ای افزایش دهد. و مزایایی از جمله حاصلخیزی خاک ، تامین آهن مورد نیاز گیاه و … دارد. این کود به صورت قارچ کش زیستی نیز شناخته می شود و مورد استفاده قرار می گیرد.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *