عوارض و معایب کود اوره - قارچ کش زیستی - کود بیولوژیک - قارچ کش بیولوژیک - کود کشاورزی

اوره، یکی از انواع  مهم کودهای نیتروژن دار است، که قیمت مناسبی را دارد و نسبت NPK (نیتروژن . فسفر . پتاسیم) در آن برابر با ۰-۰-۴۶ است؛ اوره به شکل طبیعی در بدن انسان و حیوانات نیز تولید می‌شود، اما با این حال، اوره مصنوعی نیز توسط آمونیوم غیرهیدرات، تولید میگردد؛ کود اوره می‌تواند بیشترین مقدار نیتروژن را با حداقل قیمت در اختیار شما کشاورزان قرار دهد، بیشتر از ۹۰ ٪ از تولیدات اوره در دنیا، با هدف استفاده به عنوان کودهای شیمیایی حاوی و دارای نیتروژن است؛ هنگام استفاده از این نوع کود در خاک ها باید مراقب برخی از نکات باشید، تا از طریق واکنش‌های شیمیایی، نیتروژن نیز از بین نرود.در ادامه به بررسی عوارض و معایب کود اوره میپردازیم. جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، کود زیستی ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی و آفت کش بیولوژیک ، کود ارگانیک، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

عوارض و معایب کود اوره

عوارض و معایب کود اوره چیست؟ عناصر مهم و مورد نیاز برای رشد انواع گیاه حاوی نیتروژن، فسفات و پتاسیم ی باشد. کود اوره به علت دارا بودن ۴۶% نیتروژن به عنوان یکی از بهترین و مهم ترین کودهای شیمیایی شناخته می گردد که شکل ظاهری آن مثل بلور سفید رنگ می باشد و از آمونیاک و کربن دی اکسید در تولیدات آن استفاده شده است. میزان حلالیت های کود اوره بسیار است. بسیاری از کودها از روش ریشه جذب می گردند اما کود اوره می تواند علاوه بر ریشه از طریق شاخ و برگ هم نیز جذب شود. در حال حاضر یکی از روش های متداول و رایج در استفاده از این نوع کود، تزریق آن ها به خاک است زیرا نیتروژن را به بهترین شکل ممکن به خاک ها می رساند. استفاده بیش از حد از این نوع کود می تواند گیاه را دچار عوارض کود اوره نیز کند.
کود های اوره برای رشد محصولاتی مانند توت فرنگی، زغال اخته و غلاتی مثل گندم بسیار مناسب می باشد. همچنین برای کاشت و رشد بهتر از انواع مرکبات نیز می توانید آن را بکار ببرید. زعفران یکی از خوش بوترین و پرخاصیت ترین گیاهانی است که نوع ایرانی آن از مرغوبیت بسیار بالا و فراوانی برخوردار می باشد. استفاده از کودهای مغذی و با کیفیت باعث می شود تا این گیاه رشد بهتری را در طول زندگی خود تجربه کند

چند مورد از عوارض ناشی از کود اوره:

۱- سمیت ناشی از مصرف بیوره 

یکی از نوع های کودهای مصرفی، کود اوره می باشد. کود اوره که به کود شکری نیز معروف و مشهور است در سطح جهان از پر مصرف ترین و مناسب ترین کودهای شیمیایی ازتی می باشد. کود اوره ۴۶ درصد ازت را در خود دارد و حلالیتش در آب بسیار خوب است و به همین علت در خاک برای تهیه محلول های کودی و محلول پاشی بر روی گیاه مورد استفاده کشاورزان قرار می گیرد. در محلول پاشی روی گیاه ممکن است که کود اوره دارای مقداری ماده سمی بیوره نیز باشد که این ماده نباید از یک مقدار مشخص فراتر باشد. درخت های مرکبات در مقایسه با دیگر گیاهان به بیوره بسیار حساس ترند. بیوره در اثر گرمای زیاده از حد در طول ساخته شدن اوره، ساخته می گردد. این سمیت بیوره در نتیجه استفاده کود اوره به وجود می آیند. علایم برگی به شکل ظهور لکه های زرد نامنظم است که از نوک برگ ها شروع می شود. برگ های جوان نیز نسبت به برگ های مسن بسیار آسیب پذیرترند. برگ های آسیب دیده دوباره سبز نمی گردند. علایم این سمیت مشابه مسومیت های بر و پرکلرات ها می باشد. در پرتقال کلروز ناشی از سمیت بیوره نسبت به دیگر کلروزهای پرکلراتی شایع تر است.

۲- سوختگی ناشی از مصرف های کودهای شیمیایی :

زیادی در مصرف کودها بر روی برگ و میوه باعث سوختگی می شود. مخصوصا اگر در هنگام تماس سطح آن ها نیز خیس باشد. بنابراین پیشنهاد می شود کودهای شیمیایی را در حد کاملامناسب مطابق با نیاز درختان مصرف نمود و از مصرف زیاده از حد آن ها نیز خودداری نمود. چنانچه کودهای شیمیایی به شکل غیر محلول بر روی برگ ها پاشیده شوند باید سطح آن ها در مدت زمان کود پاشی خشک باشد.

۳- سوختگی ناشی از سموم های تدخینی:

ضدعفونی خاک خزانه با سمومی مثل متیل بروماید، کلروپیکرین، متام سدیم، متیل ایزوتیوسانات و دیکلروپروین سبب کاهش یا حذف قارچ های میکوریزی یا (Mycorrhizal fungi) می شوند که با ریشه ها نیز همزیستی دارند و برای رشد نهال های مرکبات بسیار مفید هستند. علایم این عارضه به شکل رشد ضعیف و کم نهال (نشاء) کلروز در برگ ها با حاشیه نکروتیک و ریزش قبل از بلوغ برگ ها نیز دیده می شود. ریشه ها ظاهری سالم داشته، این درختان زنده مانده اما کوتاه تر می شوند. در اثر فعالیت های قارچ های میکوریز، ریشه درخت عناصر فسفر، روی و مس را به خوبی جذب می کند. بنابراین در اثر فقدان این قارچ های مفید درصد این عناصر در گیاه نیز  کاهش می یابد ولی درصد عناصر دیگر ممکن است در گیاه کاملا بالا رود. اضافه کردن این قارچ ها به خزانه ممکن است این مشکل را رفع کند اما اضافه کردن مقادیر بسیاری در سطح های  تجارتی به خوبی قابل دسترس نباشد. مصرف زیاد کودهای فسفره نسبتا دلیل اصلاح این نقیصه شده، اما سبب کمبود دیگر عناصر کم مصرف نیز می شوند

۴- صدمات ناشی از نوع آفت کش ها :

اگر آفت کش ها به شکل غلط به کار روند، برخی از مواد موجود در آن ها می توانند سبب خسارت در برگ و میوه ها شوند. در مخلوط کردن مواد متفاوت در یک ظرف، باید توجه ویژه ای را مبذول داشت. بهتر است تعداد موادی که در یک ظرف با هم ترکیب می شوند را به کمینه رسانید. پاشیدن روغن هایی که اختصاصا روی درختان مرکبات به کار می روند، اگر مطابق دستور شما باشد نسبتا بی خطر می باشند. اما اگر موقعی به کار روند که هوا گرم و یا هنگامیکه درختان نیز دچار کم آبی باشند، ممکن است کاملا خسارت زا شوند. برگ هایی که از پاشیدن روغن آسیب می بینند، به زودی و به سرعت می ریزند. در خسارت های شدید، حتی ممکن است میوه ها هم نیز ریزش نمایند.

جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی ، کود ارگانیک ، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

آدرس: دفتر مرکزی: کرج، سه راه دانشکده، پارک علم و فناوری پردیس کشاورزی دانشگاه تهران
۴.۶/۵ - (۵ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *