عوارض کود شیمیایی بر روی گیاهان - قارچ کش زیستی - کود بیولوژیک - کود کشاورزی

یکی از مهم کودهای مصرفی، کود اوره است. کود اوره که به کود شکری نیز مشهور است در سطح جهان از پر مصرف ترین و ارزان ترین کودهای شیمیایی نیتروژنی است. کود اوره ۴۶ درصد ازت دارد و حلالیتش در آب بسار بالا و خوب است و به همین علت در خاک برای تهیه محلول های کودی و محلول پاشی بر روی گیاه مورد استفاده قرار می گیرند. در محلول پاشی روی گیاه ممکن است که کود اوره دارای مقداری ماده سمی بیوره نیز باشد که این ماده نباید از یک حد مشخص بیشتر باشد. در ادامه به مبحث عوارض ناشی از کود شیمیایی بر روی گیاهان می پردازیم. جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، کود زیستی ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی و آفت کش بیولوژیک ، کود ارگانیک، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

عوارض ناشی از کود شیمیایی بر روی گیاهان

۱- سوختگی ناشی از مصرف کودهای شیمیایی:

زیادی مصرف کودها بر روی برگ و میوه باعث سوختگی می شود. مخصوصا اگر هنگام تماس سطح آن ها خیس هم باشد. بنابراین توصیه می گردد کودهای شیمیایی را در حد مناسب مطابق با نیازهای درخت مصرف نمود و از مصرف زیاده از حد آن ها نیز خودداری نمود. چنانچه کودهای شیمیایی به شکل غیر محلول بر روی برگ ها پاشیده شوند باید سطح آن ها در زمان کود پاشی کاملا خشک باشد.

۲- سوختگی ناشی از سموم تدخینی:

ضدعفونی خاک خزانه با سمومی مثل متیل بروماید، کلروپیکرین، متام سدیم، متیل ایزوتیوسانات و دیکلروپروین سبب کم شدن یا حذف قارچ های میکوریزی (Mycorrhizal fungi) می شوند که با ریشه ها همزیستی دارند و برای رشد و نمو نهال های مرکبات بسیار مفید هستند. علایم این عارضه به شکل رشد ضعیف و کم نهال (نشاء) کلروز در برگ ها با حاشیه نکروتیک و ریزش قبل از بلوغ در برگ ها دیده می شود. ریشه ها ظاهرو شکل سالم داشته، این درختان زنده مانده اما کوتاه می شوند. در اثر فعالیت قارچ های میکوریز، ریشه درخت عناصر فسفر، روی و مس را به خود جذب می کند. بنابراین در اثر نبود این قارچ های مفید درصد این عناصر در گیاه بسیار کاهش می یابد ولی درصد عناصر دیگر ممکن است در گیاهان بالا رود. اضافه کردن این قارچ ها به خزانه ممکن است این مشکل رابه طور ککامل رفع کند اما اضافه کردن مقادیر زیاد در سطح تجارتی قابل انجام نیست

۳- صدمات ناشی از آفت کش ها:

اگر آفت کش ها به نحوه اشتباه به کار روند، برخی از مواد موجود در آن ها می توانند سبب خسارت در برگ و میوه شوند. در ترکیب کردن مواد مختلف در یک ظرف، باید توجه خاصی را مبذول داشت. بهتر است تعداد موادی که در یک ظرف با هم ترکیب می شوند را به حد کمینه رسانید.

پاشیدن  انواع روغن هایی که اختصاصا روی درختان مرکبات به کار می روند، اگر مطابق دستور درست و اصولی باشد نسبتا بی خطر هستند. اما اگر موقعی به کار روند که هوا گرم و یا هنگامی که درختان دچار کم آبی و باشند، ممکن است خسارت زا شوند. برگ هایی که از پاشیدن روغن آسیب می بینند، به زودی می ریزند. در خسارت های شدید، حتی این امکان وجود دارد که میوه ها هم ریزش نمایند.

اکثر سموم که به طور معمول برای کنترل آفات و بیماری ها در باغ مصرف می شوند برای درخت ها نسبتا غیر سمی اند. اما بعضی از آن ها مانند اتیون اگر با روغن ترکیب شوند ممکن است خسارت زا نیز باشند. مصرف گوگرد به حالت  محلول یا گرد هنوز در بعضی از کشورها که برای کنترل کنه اریوفیده مثل کنه مخملک مرکبات به کار می رود که می تواند سبب سوختگی میوه شود. صدمه ناشی از گوگرد اکثر در آن سمتی از میوه که در معرض آفتاب بعد از ظهر باشد بیشتر است. برخی از آفت کش ها که در هوای آزاد برای درختان مرکبات سمی نیستند، ممکن است در شرایط گلخانه به برگ های جوان و جدید گیاه آسیب وارد سازند

سمیت حشره کش‌ها و قارچ کش‌ها :

حشره‌ کش‌ ها علیه آفات مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما این امکان وجود دارد که سبب گیاه‌سوزی شوند. این آسیب ممکن است بیشتر بر اثر انتخاب غلط از حشره‌کش یا اشتباه در مقدار مصرف باشد. این ترکیبات بر روی کیفیت و زیبایی گیاهان زینتی نیز مؤثر بوده و ایمنی را برای آن‌ها بوجود می‌آورد. ولی مصرف این ترکیبات در شرایط طبیعی گاهی ایجاد گیاه ‌سوزی می‌کند و به گیاهان زینتی خسارت وارد می‌شود و میتواند آن را ازبین ببر. گونه‌هایی از گیاهان زینتی مثل شفلرا که به حشره‌کش حساس می‌باشند به راحتی صدمه می‌بینند. حتی ترکیباتی مثل جلبک‌کش‌ها، هورمون‌ها تنظیم کننده‌های رشد، قارچ‌ها و ضد عفونی کننده‌ها نیز می‌توانند در گیاهان زینتی موجب گیاه سوزی شوند. این عارضه بصورت‌های مختلف در گیاهان زینتی اتفاق می‌افتد که با علایم ناشی از کمبودهای عناصر معمولاً اشتباه گرفته می‌شود. بنابراین زردی برگ‌های جدید و نو بصورت نکروزه، سوختگی لبه برگ‌ها و نوک برگ ها یا سوختگی بافت بین رگبرگ‌ها مشاهده می‌شود. سوختگی‌های تماسی به شکل لکه‌دار شدن سطح برگ با لکه‌هایی که در آن‌ها قطرات سم خشک شده بسیار در انواع گیاهان متداول است.

جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی ، کود ارگانیک ، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

آدرس: دفتر مرکزی: کرج، سه راه دانشکده، پارک علم و فناوری پردیس کشاورزی دانشگاه تهران
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *