علائم کمبود نیتروژن در گیاه

علائم کمبود نیتروژن در گیاه چیست؟ + راهکار رفع آن

در این مطلب شما را با مهم ترین علائم کمبود نیتروژن در گیاه آشنا می کنیم. نیتروژن ، فسفر و پتاسیم سه عنصر حیاتی و ضروری برای رشد گیاه محسوب می شود. به همین دلیل اغلب کودها حاوی این سه عنصر هستند. یکی از رایج ترین مشکلاتی که در تغذیه گیاهان رخ می دهد کمبود نیتروژن است. به همین دلیل تصمیم گرفتیم این مطلب را به علائم کمبود نیتروژن در گیاه اختصاص دهیم.

علائم کمبود نیتروژن در گیاه

علائم کمبود نیتروژن در گیاه

بهتر است قبل از اینکه به علائم کمبود نیتروژن در گیاه اشاره کنیم یک نکته جالب را خدمت شما عزیزان عرض کنیم. نیتروژن فراوان ترین گازی است که در جو زمین وجود دارد اما گیاهان قادر نیستند دسترسی مستقیم به آن داشته باشند. نیتروژن نقش بسیار پررنگی در رشد و عملکرد گیاه دارد و باید برای سنتز کلروفیل در اختیار او قرار گیرد. به همین دلیل برای رفع علائم کمبود نیتروژن در گیاه از کودهایی استفاده می کنیم که حاوی این گاز باشند.
در بخش خارجی گیاه که بیرون از خاک قرار دارد حدود ۴% نیتروژن یا ازت وجود دارد که میزان آن نسبت به سیار مواد مغذی بیشتر است. سایر عناصر مانند هیدروژن و اکسیژن نیز نقش مهمی در رشد گیاه دارند. ازت یکی از اجزای اصلی کلروفیل و آمینو اسیدها می باشد که به عنوان سازنده پروتئین مطرح می شود. گیاه بدون پروتئین پژمرده می شود و در نهایت از بین می رود.
نیتروژن به سه شکل کلی تحت عنوان ترکیبات آلی ، یون های آمونیوم و یون های نیترات وجود دارد که بیش از ۹۵ % آن به صورت آلی و به طور بالقوه در خاک وجود دارد. خاک هایی که نسبتا پایدار هستند و دارای میکروارگانیسم های زنده می باشند حاوی این میزان از نیتروژن هستند. در ادامه به علائم کمبود نیتروژن در گیاه اشاره می کنیم.

تغییر رنگ برگ ها

اولین نشانه در کمبود نیتروژن تغییر رنگ برگ هاست. معمولا رنگ برگ این گیاهان به زردی می گراید و برگ های پیر به طور کامل زرد می شوند. اگر برای جبران کمبود ازت از کود زیستی حاوی اوره استفاده نشود گیاه از بین می رود. کود بیولوژیک به دلیل ساختاری که دارد عناصر مورد نیاز گیاه از جمله ازت ، فسفر و پتاسیم را تامین می کند.

علائم کمبود نیتروژن در گیاه

اختلال در عملکرد گیاه

همان طور که اشاره شد کمبود نیتروژن می تواند باعث کمبود پروتئین در گیاه شود. این موضوع عملکرد آن را دچار اختلال می کند. به طور مثال گلدهی و میوه دهی دچار توقف می شوند و اگر گیاه در حال جوانه زنی باشد شاهد به خواب رفتن یا از بین رفتن این جوانه ها خواهیم بود.

تغییر وضعیت فیزیکی برگ ها

از دیگر علائم کمبود نیتروژن در گیاه کوچک شدن و لاغر شدن برگ ها و ساقه ها می باشد. معمولا این برگ ها با زاویه کمی نسبت به بدنه اصلی گیاه می ایستند. برگ ها انعطاف پذیری خود را از دست می دهند و شکننده می شوند.

رشد ریشه ثانویه

اگر شاهد رشد بی رویه ریشه ثانویه در گیاه بودید باید به سراغ بررسی میزان کمبود نیتروژن بروید. زیرا این ریشه ها از ریشه اصلی تغذیه می کنند و از ابعاد بزرگ تری نسبت به اندام بیرونی گیاه برخوردار می شوند. قطعا این موضوع می تواند جلوه ای ناخوشایند برای گیاه شما به وجود آورد.

علائم کمبود نیتروژن در گیاه

راهکار رفع کمبود نیتروژن گیاه

برای رفع کمبود نیتروژن در گیاه باید اقدامات اصلاحی انجام داد و از کودهای مناسب برای رفع این مشکل بهره گرفت. به طور مثال کودهای دارای اوره گزینه مناسبی محسوب می شوند. این کودها به صورت محلول در دسترس هستند و باید بر طبق دستور العمل بر روی گیاه پاشیده شود. کودهایی که به نام ۲۰ – ۲۰ -۲۰ شناخته می شوند گزینه دیگری برای رفع این مشکل محسوب می شوند. این کودها باید همراه با آب استفاده شوند و بهترین زمان برای مصرف آن ها همزمان با آبیاری گیاه است.
در حال حاضر کودهای مورد نیاز انواع گیاه به روش های گوناگون قابل تهیه می باشند. فروشگاه اینترنتی رویان تیسان به منظور سهولت در تهیه انواع کود ، اقدام به عرضه این محصولات کرده و شما مشتریان گرامی می توانید علاوه بر تهیه انواع کود مورد نیاز کشاورزی اقدام به دریافت راهنمایی و مشاوره نیز در این خصوص کنید و از راهنمایی کارشناسان ما بهره مند شوید.

در مطالب گذشته به معرفی قارچ کش بیولوژیک و قارچ کش زیستی و مزایای استفاده از آن ها اشاره کردیم.شما میتوانید از فواید آفت کش بیولوژیک هم نیز بهره مند شوید.

۲/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *