زمان استفاده از قارچ کش

بهترین زمان استفاده از قارچ کش + جدول زمانبندی

بهترین زمان استفاده از قارچ کش چه وقت است؟ قارچ کش ها یا همان ضد قارچ ها ، ترکیباتی هستند که می توانند قارچ ها را از بین ببرند و یا از ابتلا گیاه شما به بیماری قارچی جلوگیری کنند. استفاده از قارچ کش ها سلامت گیاه شما را تا حد زیادی تضمین می کند و از ضرر های احتمالی جلوگیری می کنند. در ادامه این مطلب علاوه بر بررسی بهترین زمان استفاده از قارچ کش ها ، به انواع قارچ کش ها نیز اشاره می کنیم.

زمان استفاده از قارچ کش

بهترین زمان استفاده از قارچ کش

در خصوص بهترین زمان استفاده از قارچ کش ها ، یکی از مهم ترین موارد نوع قارچ کش می باشد. شاید بدانید که قارچ ها را به طور کلی به دو دسته تقسیم می کنیم. قارچ کش های حفاظتی (تماسی) و قارچ کش های سیستماتیک. از قارچ کش های حفاظتی برای جلوگیری از ابتلا گیاهان به قارچ استفاده می شود و بالطبع می بایست قبل از ابتلا گیاه نسبت به سم پاشی اقدام کنیم. در مورد قارچ کش های سیتماتیک می توان گفت که آنها پس از ابتلا گیاه و به منظور درمان بیماری قارچی مورد استفاده قرار می گیرند. برای استفاده از آنها باید ابتدا نوع بیماری قارچی را تشخیص دهیم و سپس قارچ کش مناسب را تهیه کنیم و سم پاشی را انجام دهیم.
این دو نوع قارچ کش از دسته قارچ کش های شیمیایی هستند. قارچ کش بیولوژیک یا همان قارچ کش زیستی نیز برای مقابله با قارچ ها ساخته شده اند. این قارچ کش ها مزیت های بیشتری نسبت به قارچ کش های شیمیایی دارند که مهم ترین شان این است که آسیب زیست محیطی ندارند و به سایر گیاهان و جانوران آسیبی نمی رسانند. این قارچ کش ها عموما علاوه بر خواص ضدقارچی ،با افزایش توان کنترل بیماری و کاهش میزان ایناکلوم عامل بیماری، می تواند سیستم دفاع سیستماتیک گیاه را فعال کند تا نقش پیشگیرانه مطلوبی به منظور جلوگیری از گسترش بیماری فراهم آورد. از دیگر فواید استفاده از قارچ کش ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
کاهش هزینه تهیه سموم
قابلیت تجزیه زیستی بالا در محیط زیست
کاهش خطرات زیست محیطی مصرف سموم
حذف خطرات زیست محیطی مصرف سموم شیمیایی
تولید ماده ای به نام آنتی بیوتیک زیستی و تحریک کننده رشد گیاه

بهترین زمان استفاده از قارچ کش ها برای گیاهان آپارتمانی

” در مورد زمان استفاده از قارچ کش ها برای گیاهان آپارتمانی ، باید نکات زیر را رعایت کنید:
– اگر گیاه مورد نظر در دوران حساسی همچون گل ‌دهی یا تولید ثمره های خوراکی مانند میوه است، به هیچ عنوان نباید از آفت کش بیولوژیک یا شیمیایی استفاده کنید. زیرا باعث از بین رفتن گل و ثمر گیاه خواهد شد.
– یکی از اشتباهاتی که برخی از افراد مرتکب می شوند این است که گیاه مورد نظر را در معرض نور مستقیم آفتاب قرار می دهند و قارچ کش را بر روی آن اسپری می کنند. انجام این کار به شدت برای گیاه مضر است و می‌تواند باعث سوختن گیاه شود. بهترین زمان صبح ها و در هوای خنک است.
– توصیه می کنیم در ساعات ۳ تا ۸ صبح اقدام به استفاده از قارچ کش کنید. زیرا باد با سرعت کمتری در حال وزیدن است و باعث پخش شدن سم نخواهد شد. این امر به منظور سم پاشی گیاهان در هوای آزاد است.
همواره ما به مخاطبان خود گوشزد می کنیم که حتما از قارچ کش های حفاظتی استفاده کنید که مبادا گیاهان تان قارچ زده شوند زیرا ممکن است که حتی قارچ کش ها نیز برای درمان بیماری های قارچی موثر واقع نشوند.

برای رشد بهتر گیاهان و خداحافظی با قارچ ها همین الان قارچ کش زیستی را سفارش دهید

ترفند های پیشگیری از قارچ در گیاهان

می توان با بهره گیری از چند ترفند ساده و رعایت نکاتی پیش پا افتاده از ابتلای گیاه مان به قارچ جلوگیری کنیم.

زمان استفاده از قارچ کش

تهویه هوای مناسب

تهویه مناسب هوای محل نگهداری گیاهان از نکات بسیار مهم است. ضمنا فاصله میان گلدان ها یا گیاهان نیز بسیار مهم است و حتی شده به شکل حداقلی باید این فاصله را رعایت کرد. زیرا قارچ و بیماری هایی نظیر کپک می تواند از یک گلدان به گلدان دیگر منتقل شود و بعد از مدت کوتاهی تمام گیاهان شما ناقل بیماری باشند. همچنین استفاده از کود زیستی و یا کود بیولوژیک می تواند باعث رشد بهتر گیاهان شود.

عدم آب دهی فراوان

زمان بندی و برنامه ریزی مناسب آبدهی میتواند از ابتلا گیاه شما جلوگیری کند. متاسفانه برخی از افراد تصور می کنند که آب دهی زیاد به گلدان می تواند باعث شاداب تر شدن و زیباتر شدن گیاه شود. در صورتی آب دهی فراوان به عنوان مهم ترین عامل ابتلا به قارچ محسوب می شود. توصیه می کنیم تا هنگامی که خاک گلدان خشک نشده اقدام به آب دادن آن نکنید. برخی از گیاهان مقاوم مانند نخل های تزئینی بهتر است که حداقل یک روز تشنگی بکشند.

جدا کردن گیاه بیمار

اگر شاهد بیماری هایی همچون قارچ و کپک بر روی گیاه خود بودید آن را به سرعت از سایر گیاهان جدا کنید تا بیماری را به آن ها انتقال ندهد.

جدا کردن برگ های بیمار

برگ های مرده و بیمار از گیاه خود جدا کنید. بعد از اینکه با رعایت زمان استفاده از قارچ کش اقدام به درمان گیاه کردید باید تمام برگ های بیمار را از آن جدا کنید. زیرا به مرور زمان شل شده و می افتند. پس بهتر است برای حفظ زیبایی گلدان آن ها را هرس کنید تا سایر برگ ها نیز تقویت شوند.

زمان استفاده از قارچ کش

سخن آخر در مورد بهترین زمان استفاده از قارچ کش ها

به عنوان سخن آخر، پیشگیری را جدی بگیرید زیرا می تواند موثرترین گام برای محافظت از گیاه خود در برابر بیماری های قارچی باشد. برای رسیدن به این هدف نکات عنوان شده را به دقت مطالعه کرده و رعایت فرمایید تا بتوانید گیاهی سالم و زیبا داشته باشید. امیدواریم همواره از داشتن گیاهانی سلامت و جذاب لذت ببرید.
اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که به نگهداری گیاهان ، کاشت محصولات کشاورزی و …. علاقه دارید بهتر است ابتدا علم و دانش آن را کسب کنید. تجربه کردن برخی از موارد می تواند باعث ایجاد ضررهای هنگفت اقتصادی شود. اما بدست آوردن علم و دانش از بروز بسیاری از خسارات جلوگیری خواهد کرد.

۴/۵ - (۲۳ امتیاز)

3 نظر در مورد “زمان استفاده از قارچ کش”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *