روش های نوین کشت گلخانه ای - کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی ، کود ارگانیک ، کشاورزی ارگانیک

با پیشرفت علم و تکنولوژی، روش های تازه و نوینی جهت صنایع متفاوت به وجود آمده است. گلخانه ها نیز از این قاعده مستثنی نخواهند بود. جهت کشت گلخانه ای راه‌ های فراوانی وجود خواهد داشت که به چند مورد از آنها اشاره می کنیم. در ادامه به مبحث روش های نوین کشت گلخانه ای میپردازیم. جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، کود زیستی ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی و آفت کش بیولوژیک ، کود ارگانیک، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

انواع روش های نوین کشت گلخانه ای

 ۱- خاک کشت

روش اول کشت گلخانه ای روش خاک کشت یا ترنس پلنت شناخته شده است به همین دلیل که خزانه‌ هایی را در درون گلخانه تعبیه خواهند کرد و جهت پر کردن این خزانه‌ ها، از خاک های متناسب و سبک و قوی استفاده خواهند کرد که در اصطلاح به این نمونه خاک‌ ها پیتماس نامیده می‌شود. روش دیگری که در این دسته قرار دارد و در دسته خاک کشت می شود، استفاده از گلدان جهت کاشتن گیاهان مورد نظر خود در گلخانه می باشد به این روش که ابتدا گیاهان را در گلدان کاشته میشود و بعد آن را به گلخانه منتقل می کنند در این روش محصول مورد نظر می‌تواند طی این هفته تا ۳۰ روز به عمل آید؛ البته بعضی از محصولات دارای زمان‌ های طولانی‌ تری می باشند این زمان تا ۱ ماه نیز جلو می رود.

 ۲- آبکشت

روش دوم در کشت گلخانه ای روش آبکشت یا هیدروپونیک است که واژه هیدروپونیک از ۲ قسمت “هیدرو” و “پونیک” تشکیل می شود؛ بخش هیدرو به معنی آب و بخش پونیک به معنای کار و تلاش است.

در این روش از خاک جهت رشد گیاه استفاده نخواهد شد و از آن جهت موارد دیگری استفاده می‌شود. غذا و ویتامین مورد نظر گیاهان در این روش به وسیله محلول‌ های بخصوص به گیاه داده خواهد شد و به جای آن می‌ توانیم از ژل مخصوص استفاده کنیم روش گیاهان در مورد آبی رشد می کند و عموم نیست کیفیت مناسبی دارند زیرا بعضی از بیماری‌ هایی که گیاه به آن دچار شده اند از خاک هستند استفاده از روش هیدروپونیک می‌تواند جلوی بعضی از بیماریها را بگیرد. با استفاده از گلخانه هوشمند هیدروپونیک محصول با کیفیت‌ تری تولید می کنید.

۳- سیستم آئروپونیک (هوا کشت)

این سیستم از پیشرفته ترین روشها در نوع های سیستم های کشت گلخانه ای هستند که گیاه بدون استفاده از خاک یا هر بستری در فضایی است که محلول غذایی به طور مه روی ریشه پاشیده شده است. در این روش اتلاف آب و نیز مواد غذایی به حداقل میزان خودشان رسیده و میزان رشد و تولید به حداکثر خود خواهد رسید. در این روش اکسیژن رسانی به ریشه ها به حداکثر خواهد رسید که باعث افزایش رشد چشم گیر ریشه ها می شود و در آخر سطح جذب مواد مغذی افزایش پیدا می کند.

۴- سیستم های قطره چکان

در این سیستم کشت پرلیت کاربرد بیشتری در آن داشته و گیاه به طور گلدانی یا کیسه ای می باشد. در کیسه های استفاده شده برای تحرک پرلیت، سوراخ هایی به وجود می آورد و همچنین قطره چکان هایی بر لبه ی کیسه، جهت خروج آب و محلول غذایی اضافی و تهویه ی مناسبتر قرار می دهند.

۵- دما

با نصب یک ترموستات هوشمندانه در گلخانه می توانیم دمای مطلوب گیاهان پرورشی را در محیط گلخانه هوشمند حکم فرما کرد. دمای مجاز را به این ترموستات اعلام کنید تا چنانچه دما کمتر یا فراتر از آن شود، ترموستات به سرعت شرایط را به کمک هوش مصنوعی تشخیص می دهد و به طور اتوماتیک دما را به حد مطلوب خواهد رساند.

۶- رطوبت

سنسور رطوبت می تواند میزان رطوبت به وجود آمده در فضای گلخانه هوشمند را در اپلیکیشن مربوطه در گوشی خودتان به شما نشان دهد. به علاوه، اگر میزان رطوبت هوا از حد ضروری کمتر یا بیشتر باشد، سنسور با پخش زنگ هشدار شما را مطلع می سازد تا آسیبی به گیاهان موجود وارد نشود.

۷- غلظت گاز CO2

دیتکتور گاز یا آشکارساز گاز می تواند غلظت انواع گازهای متفاوت از جمله دی اکسید کربن در محیط را تشخیص بدهد و با پخش زنگ هشدار یا ارسال پیامک به گوشی، شما را از آن مطلع سازد.

۸- تابش نور

با فشار یک دکمه می توانید از منزل یا هرجای دیگری میزان تابش نور بر گلخانه هوشمند خود را کنترل نمایید. سیستم سایه هوشمند به شما امکان آن را خواهد داد که در یک روز گرم تابستانی با لمس صفحه گوشی خودتان میزان تابش خورشید به گلخانه را کاهش بدهید تا سالمترین شرایط برای گیاهان گلخانه ای فراهم بشود.

جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی ، کود ارگانیک ، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

آدرس: دفتر مرکزی: کرج، سه راه دانشکده، پارک علم و فناوری پردیس کشاورزی دانشگاه تهران

۴/۵ - (۴ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *