تکنیک جریان مواد غذایی (NFT) در سیستم کشت هیدروپونیک - کود کشاورزی - قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی

در مطلب های کشت هیدروپونیک با تکنیک جریان مواد غذایی (Nutrient Film Technique-NFT) آگاه شدید. از آن جایی که این تکنیک بسیار بزرگ و کارآمد است، ما تصمیم گرفته است، مطالبی جدیددرباره روش NFT منتشر کند تا بیشتر با آن آشنا شوید. ما را تا اخر این متن همراهی کنید. در ادامه به مبحث تکنیک جریان مواد غذایی (NFT) در سیستم کشت هیدروپونیک میپردازیم. جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، کود زیستی ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی و آفت کش بیولوژیک ، کود ارگانیک، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

تکنیک جریان مواد غذایی (NFT) در سیستم کشت هیدروپونیک

راه وروش تکنیک جریان مواد غذایی یا Nutrient Film Technique (NFT) }یک تکنیک کاشت در آب است که در آن گیاهان در حالی رشد می‌کنند که ریشه‌هایشان دریک ظرف پلاستیکی حاوی محلول غذایی درحال چرخش قرار می‌گیرند.
آلن کوپر در انستیتوی تحقیقات محصولات گلخانه‌ای در منطقه Littlَehampton انگلستان در سال ۱۹۶۵ میلادی برروی تولید محصولات به روش NFT تحقیق می کنند. ابداع اصطلاح Nutrient Film Technique در محصولات گلخانه‌ای بر این نکته تأکید می کند که مایعی که از قسمت ریشه‌ها عبور می‌نماید عمق بسیار کمی دارند که این عمق کم باعث می‌شود که اکسیژن کافی برای ریشه‌ها فراهم شود. تعداد زیادی بر روی این موضوعات کار کرده‌اند و شیپرز (Schippers) در سال ۱۹۷۷ میلادی این سیستم را به دلیل آن‌که محلول همیشه در حال چرخش می باشد“تکنیک جریان مواد غذایی” می نامند.

سیستم‌های تجاری NFT

در انتهای دهه ۱۹۷۰ محصولات تولید شده به روش NFT در حال آزمایش و یا استفاده تجاری در بیش از ۶۸ کشور بوده است. در سال  های۱۹۹۱، ۴۰ هکتار گوجه‌فرنگی در بریتانیا با روش های NFT تولید شده است. در دهه گذشته روش کاشت در پشم سنگ جهت تولید محصولات رونده مثل گوجه‌فرنگی،خیار و فلفل متداول‌تر بوده ولی امروزه این روش تا اندازه ای زیادی با روش NFT جایگزین شده است. روش NFT ابتدا برای پرورش محصولات کوتاه قد مثل کاهو و گیاهان برگی استفاده شد ه است و دلیلش این است که محصولات رونده از کمبود اکسیژن در روش NFT واحتمالادر هنگام میوه‌دهی خسارت می‌بینند و علاوه بر این مشکل مرگ ریشه سبب می‌شود که درهنگام تولید محصولات رونده با روش NFT، مدیریت آن خیلی سخت می شود. بنابر این از بسترهای کشت پشم سنگ و پرلیت استفاده می‌شود برای اینکه این مواد از ریشه حمایت کرده، اکسیژن‌دهی را افزایش می‌دهند و در نتیجه پرورش را تسهیل می‌کند.

تکنیک جریان مواد غذایی: لوله‌های عمودی، سیستم‌های A شکل یا آبشاری

پس از سال ۱۹۸۷ پیشرفت بسیارزیادی در گسترش تجاری تکنیک جریان مواد غذایی صورت گرفته است. با افزایش هزینه‌های گرم کردن گلخانه‌ها در شمال کشور آمریکا دکتر شیپرز با استراتژی مطالعه ات خود به دنبال تغییراتی در سیستم NFT بود که بتواند در فضای گلخانه صرفه‌جویی کند. زیرا با افزایش تعداد گیاهانی که در یک مساحت معین از گلخانه می‌توانند پرورش یابند، هزینه هر گیاه را می‌توان کاهش داهیم. کارهای تحقیقاتی زیادی روی پرورش کاهو در لوله‌های عمودی که در آن محلول غذایی بصورت قطره‌ای در اختیار گیاه قرار می‌گیرد انجام خواهد شد. محلول غذایی درلوله‌ای عمودی که از روی سیستم هدایت گر عبور می‌کنند اسپری می‌شوند. همان گونه که لوله‌های حامل گیاهان از نقطه‌ای که مواد غذایی برروی ریشه آن‌ها اسپری می‌ گردد عبور می‌کنند به قسمتی که به عنوان منبع جمع کننده مواد غذایی شناخته می‌شود می‌رسند که در آنجابلافاصله مواد غذایی اضافی زهکشی شده و دوباره به سیستم باز می‌گردد.

NFT متحرک

شیپرز سیستمی را با استفاده از آبراهه‌های قابل حرکت برای کاهو اختراع کرد. گاهی اوقات کاهوها در گلخانه در بسترهای ثابت و با فاصله های کافی برای رشد کاشته می‌شوند. این به معنای آن است که در مراحل اولیه رشد و پس از انتقال مساحت زیادی به هدر رفته است و این نقاط کم کم و هنگامی که گیاهان به رشد می‌رسند بزرگ می‌شوند. در NFT یک جابه جایی ارائه می‌شود برای اینکه در این حالت نیازی به ثابت بودن بسترها نمی‌گردد. با تنظیم کردن آب گذرها با توجه به فضای مورد نیاز گیاهان در مراحل رشد می‌توان جمعیت گیاه را تا ۵۰ درصد افزایش بدهیم.

جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی ، کود ارگانیک ، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

آدرس: دفتر مرکزی: کرج، سه راه دانشکده، پارک علم و فناوری پردیس کشاورزی دانشگاه تهران

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *