بهترین کود برای صیفی جات

آشنایی با بهترین کود برای صیفی جات

بهترین کود برای صیفی جات کدام است و چه ویژگی هایی دارد؟ کودها موادی هستند که می توانند باعث رشد و نمو بهتر صیفی جات شوند. استفاده از کودهای مختلف باید بر اساس نیاز آن ها انجام شود در غیر این صورت آسیب هایی برای محصولات کشاورزی به وجود خواهد آمد. با ما همراه باشید تا به معرفی بهترین کود برای صیفی جات بپردازیم.

بهترین کود برای صیفی جات

بهترین کود برای صیفی جات

استفاده از بهترین کود برای صیفی جات باعث می شود که محصولات با کیفیت بهتری رشد کنند و مواد مغذی سالم بر سر سفره مردم قرار بگیرد. هر چه گیاه و محصولات کشاورزی رشد بیشتری را تجربه کنند و از مواد مغذی درون خاک استفاده کنند خاک ضعیف تر می شود. به همین دلیل باید در مراحل مختلف رشد از کودهای گوناگونی مانند کود زیستی، کود بیولوژیک، کود کامل، کود مایع، کود پودری و … استفاده شود. بهره گیری از قارچ کش بیولوژیک ، قارچ کش زیستی و آفت کش بیولوژیک زمینه را برای رشد بهینه محصولات فراهم می کند. قطعا در انتخاب بهترین کود برای صیفی جات باید نیاز خاک را مد نظر قرار داده و در مناسب ترین زمان اقدام به کوددهی کنید.
کشاورزان از کودهایی نظیر کود مایع ، کود حیوانی، کود شیمیایی و کودهای ارگانیک استفاده می کنند. بهتر است استفاده از کودهای شیمیایی را به حداقل برسانیم. زیرا محصولات و صیفی جاتی که با این کودها رشد می کنند از سلامت کمتری برخوردار هستند و به مرور زمان مشکلات متعددی را برای انسان به وجود می آورد. در مطالب گذشته به معرفی و اهمیت استفاده از کود زیستی اشاره کردیم و گفتیم که این کودها عملکرد بسیار مناسب تری نسبت به کودهای شیمیایی دارند و می تواند مواد مغذی مورد نیاز خاک را به نحو احسن فراهم کنند.

کود مایع

یکی از پارامترهای مهم و تاثیرگذار در کشت و رشد صیفی جات حفظ سبزینگی گیاه است. با استفاده از کود مناسب تلاش می کنیم تا وضعیت کلروفیل گیاه که ارتباط مستقیمی با سبزینگی آن دارد بهبود یابد. کود مایه به دلیل دارا بودن میکروالمنت و ماکروالمنت می تواند به عنوان بهترین کود برای صیفی جات معرفی شود. وجود عناصر مهم مانند پتاسیم و فسفر می تواند رشد کمی و کیفی صیفی جات را تحت تاثیر قرار دهد. هنگامی که هیچ کمبودی در حوزه عناصر مغذی در گیاه وجود نداشته باشد رشد آن به بهترین شکل انجام می شود. شما می توانید کود مایع را به صورت آبیاری و اسپری برای صیفی جات استفاده کنید. بعد از مدت کوتاهی تاثیر آن را بر روی شاخ و برگ گیاه مشاهده خواهید کرد.

بهترین کود برای صیفی جات

کود حیوانی

کودهای حیوانی شامل کود گوسفندی، گاوی، مرغی و اسبی می باشد. بهترین کود برای تقویت صیفی جات کود اسبی می باشد. چون در دسته کودهای خشک قرار دارد و ازت بسیار زیادی دارد. سرعت در تخمیر و ایجاد حرارت بالا از دیگر ویژگی های کود اسبی به شمار می رود. این کود به دلیل ویژگی هایی که دارد به عنوان کود گرم نیز شناخته می شود. بهتر است در زمین هایی که سرد هستند و از رطوبت بالایی برخوردار می باشند از کود اسبی استفاده کرد.
یکی از نکاتی که در هنگام استفاده از کود اسبی باید مد نظر داشته باشید این است که معمولا غذای اسب، علف هرز می باشد و از آنجایی که اسب نمی تواند غذا را به خوبی هضم کند بذر آن دارای علف هرز زیادی است. پس هنگامی که از کود اسبی در خاک استفاده می کنید احتمال رشد علف هرز در آن افزایش پیدا می کند. اگر خاک کهنه و فرسوده باشد و نیاز به اصلاح داشته باشد می توانید از کودهای حیوانی به مقدار زیاد در آن ها استفاهد کنید تا تقویت شود.

کود کامل

کود کامل جزو کودهای شیمیایی است به عنوان بهترین کود برای صیفی جات شناخته می شود. کودهای کامل دارای نسبت های مختلفی از عناصر است که مشهورترین آن ها به نام ۲۰-۲۰-۲۰ می باشد. اما کود صیفی جات به نام ۵-۱۰-۵ می باشد که دارای ۵ % ازت ، ۱۰ % فسفر و ۵ % پتاسیم است. کودهای کامل نه تنها برای رشد صیفی جات بلکه برای انواع محصولات کشاورزی، گیاهان آپارتمانی و … نیز استفاده می شوند. در هنگام خرید آن ها باید به درصد عناصر و میزان نیاز خاک خود توجه داشته باشید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *