انواع کود برای جو - قارچ کش زیستی - کود بیولوژیک - کود کشاورزی

بهترین کود برای جو مثل دیگر گیاهان کاملا به مرحله رشد، بستر کاشت و نیاز گیاه بستگی دارد. یعنی می‌توان هر کودی را ‌در زمان و وقت مناسب و متناسب با نیاز گیاه، بهترین کود را برای جو در نظر گرفت. از آنجایی که جو از مهم‌ترین و اصلی ترین  غلات است و در سطح جهان مصرف بسییار بالایی دارد، افزایش تولید و بهبود کیفیت آن  بسیار حائز اهمیت است. برای دستیابی به عملکرد بهتر و برداشت بیشتر باید از انواع کود برای جو  در طی مراحل کشت استفاده کرد. در ادامه به مبحث بررسی انواع کود برای جو میپردازیم. جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، کود زیستی ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی و آفت کش بیولوژیک ، کود ارگانیک، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

تشخیص بهترین کود برای جو:

همانطور که گفته شد بهترین کود برای جو کاملا به نوع گیاه، سن گیاه ، و عناصر موجود در بستر کشت آن یعنی خاک بستگی دارد. به عنوان مثال در مرحله رشد ساقه و رشد رویشی بهترین کود برای جو کودهای نیتروژن دار است و یا در زمینی که عنصر فسفر آن بسیار کم است باید از کود فسفر استفاده کرد تا کمبود آن در خاک به خوبی جبران شود. برای اطلاع پیدا کردن از محتوای غذایی موجود در خاک مزرعه، فقط کافی است مقداری از خاک مزرعه خود را به آزمایشگاه آب و خاک ببرید. طی آنالیزهایی که انجام می‌شود همه  عناصر موجود در خاک و مقدار آن‌ها کاملا مشخص می‌گردد.

کود برای جو قبل از کاشت:

مثل هر گیاه دیگری بهتر است زمین و بستر کشت جو قبل از قرار دادن بذرها در خاک تقویت و آماده سازی  شود. استفاده از کودهای حیوانی و کودهای شیمیایی مثل کودهای کامل می‌تواند خاک را برای رشد خوب گیاه نیز  تقویت کند. استفاده از کود گوگرد پیش از کاشت جو می‌تواند سبب اصلاح و احیاء خاک ها شود. همچنین سبب افزایش فعالیت میکروارگانیسم‌های مفید خاک گردد که این امر نیز منجر به افزایش حلالیت عناصر غذایی و در نهایت جذب بیشتر و راحت‌تر آن توسط ریشه گیاه می‌گردد. اوره دارای مقدار زیادی نیتروژن است اما به سرعت آبشویی می‌شود و از دسترس و جذب گیاه خارج می‌شود. همچنین اگر آبشویی نشود در صورت جذب نشدن توسط گیاهان به گاز تبدیل می‌شود. از این رو بهتر  و مناسب است قبل از کاشت، کود اوره به زمین اضافه نشود زیرا در نبود گیاه کود از بین می‌رود و حیف میشود. در مراحل شروع کاشت از نیتروژن برای افزایش رشد و سرعت آن و از فسفر برای رشد و نمو ریشه استفاده می‌‌گردد.

کود برای جو در مرحله پنجه‌زنی:

اولین ساقه‌ای که از بذر گییاهان رشد می‌کند ساقه اصلی و به ساقه‌های اطراف، پنجه گیاه گفته می‌شود. پنجه‌ها تعداد جایگاه دانه ها در خوشه را مشخص می‌کنند. در حالت معمول حدود ۳ تا ۵ پنجه از بذر جو رشد می‌کند اما اگر کود دهی مناسب و خوبی انجام شود تعداد آن نیز افزایش می‌یابد. البته افزایش خیلی زیاد پنجه‌‌ها برای گیاهان خوب نیست زیرا پنجه‌های تولید شده  تبدیل علوفه‌ای می‌شوند و مثمر ثمر نیستند. گفته می‌شود که مصرف بیش از حد از کود اوره باعث افزایش پنجه زنی غیر موثر می‌‌گردد. اما استفاده از انواع دیگر کود برای جو مثل کودهای حاوی پتاسیم، کود NPK، هیومیک اسید و همچنین کودهای میکرو می‌تواند تعداد پنجه‌های موثر گیاه را افزایش دهد. به علاوه می‌توان از کود منگنز نیز استفاده کرد زیرا منگنز در سنتز پروتئین‌ها و آنزیم‌های فتوسنتزی نقش مهمی دارد.

کود برای جو در مرحله ساقه دهی:

رشد ساقه گیاهانی مثل گندم و جو با آغاز گرما، شروع می‌شود. رشد ساقه و برگ به عنوان رشد رویشی گیاه در نظر گرفته می‌شود. همه گیاهان مثل جو برای رشد به مقدار نیتروژن زیادی نیاز دارند. از این رو مصرف کود نیتروژن و یا کودهای دارای ازت مثل کود اوره در این مرحله از رشد افزایش می‌یابد. البته مصرف زیاد کود نیتروژن، رشد غیر موثر را نیز افزایش می‌دهد و افزایش بی‌رویه رشد رویشی عملکرد جو را به شدت کاهش می‌دهد. در مراحل پایانی رشد ساقه و ابتدای تشکیل خوشه نیاز است که از کودهای میکرو و ریزمغذی به شکل محلول‌پاشی استفاده شود.

جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی ، کود ارگانیک ، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

آدرس: دفتر مرکزی: کرج، سه راه دانشکده، پارک علم و فناوری پردیس کشاورزی دانشگاه تهران

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *