انواع کود کامل - قارچ کش زیستی - کود زیستی - کود ارگانیک - کشاورزی ارگانیک

کود کامل یا کود NPK به طور معمول از نیتروژن، فسفر و پتاسیم تهیه شده است. این عناصر از اصلی‌ترین و اولیه‌ترین و مهم ترین نیازهای تغذیه‌ای گیاهان هستند که باید به خوبی تامین شوند. البته در مواردی نیز هنگامی که از کود کامل صحبت می‌کنیم منظور ما کودی است که علاوه بر دارا بودن عناصر ماکرو برخی از عناصر میکرو را هم نیز شامل می‌شود. کود NPK می‌تواند نیازهای یک کشت را به طور عالی تامین کرده و منجر به افزایش قابل توجه بازدهی و کیفیت در محصول شود. به عبارت دیگر اگر بخواهیم اقتصادی فکر کنیم قیمت کود کامل اصل نسبت به بسیاری از کودهای بی‌کیفیت و نامرغوب که فقط سبب می‌شوند نیاز گیاه به کودهای متفاوت بیشتر شود، بصرفه‌تر است. البته قیمت کود کامل علاوه بر کیفیت به عناصر تشکیل‌دهنده و مقدار هر یک از آن‌ها و همچنین برند آن نیز به خوبی بستگی دارد. کود NPK می‌تواند به شکل مایع، پودری و یا گرانوله باشد. در ادامه به بررسی انواع کود کامل میپردازیم. جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، کود زیستی ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی و آفت کش بیولوژیک ، کود ارگانیک، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

کود کامل حاوی چه موادی است؟

همان‌طور که ذکر کردیم کود NPK می‌تواند حاوی نیتروژن، فسفر، پتاسیم و برخی دیگر از عناصر میکرو باشد. اما اصلی‌ترین و مهم ترین قسمت تشکیل دهنده‌ی این کودها همان سه عنصر اصلی  و مهم است. میزان عناصر موجود در کود های NPK به شکل ۳ عدد متوالی نوشته می‌شود.

به عنوان نمونه اگر بر روی بسته‌بندی کود سه رقم ۲۰ ۲۰ ۲۰ نوشته شده باشد به این مفهوم است که در این کود از هر سه عنصر NPK به ترتیب به مقدار ۲۰ واحد یا درصد وجود دارد. این کود که به طور معمول به عنوان کود سه بیست معرفی می‌شود ترکیب برابری از هر سه عنصر را شامل می‌شوند. یعنی شما با خرید کود ۲۰ ۲۰ ۲۰ در واقع نیاز گیاه خود را از ۳ جهت برای گیاه تامین کرده‌اید. که این ۳ عنصر در راستای هم و به شکل مکمل نیاز گیاه شما را برطرف میکند.

انواع کود کامل:

کود کامل برحسب مقدار عناصری که دارد، انواع مختلفی دارد. مثل:

کود ۳۶ ۱۲ ۱۲

کود ۳۰ ۵ ۱۵

کود ۱۰ ۵۲ ۱۰

کود ۱۸ ۱۸ ۱۸

نحوه مصرف کود کامل چگونه است؟

ما می‌توانیم کود کامل را به دو شکل آبیاری و یا محلول‌پاشی به زمین کشاورزی تزریق کنیم. این بستگی به گیاه و نوع محصولات مورد کشت ما دارد. در واقع گاهی بهترین بازدهی هنگامی حاصل می‌شود که کود کامل را به شکل محلول‌پاشی انجام بدهیم. به عنوان نمونه در ماه‌های دی تا فروردین باید اقدام به تغذیه گیاه زعفران بکنیم در حالی که در این بازه‌ی زمانی پیاز زعفران هیچ‌گونه ریشه‌ای را نخواهد داشت و تغذیه گیاه باید با طریق محلول‌پاشی انجام شود. پس بهترین راه و زمان استفاده از این کود کامل به طور کامل بستگی به نوع محصول کشاورزی دارد و شرکت تولیدکننده کود مقادیر و زمان استفاده از این کود را بر روی بسته‌بندی آن درج شده است.

بهترین  نوع کود کامل:

اگر می‌خواهید بدانید که بهترین کود کامل کدام کود است؟ باید بگوییم که پاسخ این سوال کاملا به نوع گیاه و هدف از کاشت گیاه، شرایط اقلیمی، خاک و نیازهای غذایی گیاه بستگی دارد. مثلا اگر برای شما رشد رویشی گیاه بسیار مهم است از کودهای با میزان نیتروژن بسیار بالا استفاده کنید و اگر هدف شما نیز تشکیل گل و بذر گیاهان است، بهتر است که از کودهای با فسفر بالا نیز  استفاده کنید.

جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی ، کود ارگانیک ، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

آدرس: دفتر مرکزی: کرج، سه راه دانشکده، پارک علم و فناوری پردیس کشاورزی دانشگاه تهران

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *