انواع کود بیولوژیک

آشنایی با انواع کود بیولوژیک

انواع کود بیولوژیک شامل تثبیت کننده ازت ، قارچ های میکوریزی ، میکرو ارگانیزم های حل کننده فسفات و … می باشند که در این مطلب به طور مفصل به معرفی و بررسی آن ها می پردازیم. در سال های اخیر استفاده از انواع کود بیولوژیک رواج پیدا کرده زیرا آن ها فاقد ویژگی های مضر کود شیمیایی هستند و می توانند به عنوان قارچ کش زیستی ، قارچ کش بیولوژیک و آفت کش بیولوژیک عمل کنند. کود بیولوژیک به عنوان کود زیستی نیز شناخته می شود.

انواع کود بیولوژیک

انواع کود بیولوژیک

چرا استفاده از انواع کود بیولوژیک رونق گرفته است؟ کودهای شیمیایی که در سال های گذشته به وفور در صنایعی مانند کشاورزی استفاده می شد دارای خواص مضر بودند. از مهم ترین معایبی که این نوع از کودها داشتند از بین بردن حاصلخیزی خاک ، آلودگی های شیمیایی ، آلودگی ذخایر آب و … بودند که در مطلب گذشته تحت عنوان ” کود بیولوژیک چیست ؟ همه چیز درباره کود بیولوژیک ” به آن پرداختیم. بعد از مطالعه مطلب قبل به مزایای مهم کود زیستی پی خواهید برد. در این بخش قرار است شما را با انواع کود بیولوژیک آشنا کنیم.

تثبیت کننده ازت هوا

کودهایی که به عنوان تثبیت کننده ازت هوا شناخته می شوند به منظور تثبیت ازت و تبدیل آن به ازت معدنی مورد استفاده قرار می گیرند. جالب است بدانید گیاهان قادر به استفاده از ازت در اطراف خود نیستند زیرا فقط ازت های معدنی قابل جذب توسط گیاه است. به همین دلیل تثبیت این گاز در کارخانه های کودسازی بر روی کود زیستی انجام می شود. تثبیت ازت به ۳ شکل صورت می گیرد که در ادامه به آن ها اشاره کرده ایم.

غیر همزیست

یکی از روش های تثبیت ازت به صورت غیر همزیست یا آزاد است. کودی که با روش غیر همزیست تولید می شوند به نام ازتو باکتری شناخته می شود و در صورتی که شاهد کمبود آن در خاک باشیم به آن اضافه می کنیم. در غیر این صورت نیازی به اضافه کردن کود ازتو باکتری به خاک وجود ندارد.

همزیست

تمرکز باکتری ریزوبیوم بر روی ریشه گیاه است. گیاهانی که از خانواده گلومینوز هستند با استفاده از کود همزیست دارای غده بر روی ریشه می شوند. گیاهانی مانند عدس ، نخود ، ماش ، لوبیا و … از تثبیت کننده های ازت به این روش هستند.

همیاری

یکی از روش های تثبیت ازت ، همیاری است که توسط باکتری به نام ازوسپیریلیوم انجام می شود. این باکتری به صورت همیاری با ریشه گیاهانی از جمله گندم قابلیت تثبیت ازت هوا را دارند .با این روش می توانیم بدون آلوده کردن محیط زیست نوعی کود ازته داشته باشیم و از مزایای آن بهره مند شویم. کود ازته به عنوان یکی از بهترین و ایده آل ترین کودها برای حاصلخیزی بیشتر خاک شناخته می شوند.

انواع کود بیولوژیک

قارچ های میکوریزا

قارچ های میکوریزا نوعی از کود زیستی یا کود بیولوژیک است که به صورت همزیستی بین قارچ و ریشه گیاه عمل می کند. در این فرآیند شاهد دریافت قارچ قند ، انواع ویتامین و بعضی مواد آلی از گیاه و در مقابل باعث جذب بهتر فسفات و مواد معدنی از خاک و انتقال آن به گیاه هستیم. جالب است بدانید که بسیاری از گیاهان قادر هستند سیستم میکوریزایی را تشکیل دهند. بیش از ۸۰ % از گیاهان دو لپه ای مانند لوبیا و ۷۹ % از گیاهان تک لپه ای مانند عدس جزو این نوع از گیاهان محسوب می شوند. سیستم میکوریزایی شامل دو گروه درونی و بیرونی است که هر کدام از این سیستم ها به طور جداگانه عمل می کنند.

میکرو ارگانیسم های حل کننده فسفات

از دیگر انواع کود بیولوژیک به نام میکرو ارگانیسم های حل کننده فسفات شناخته می شوند. این نوع از کود زیستی به شکل ساپروفت در بخش ریشه گیاه فعالیت می کند و با مصرف کردن ریشه ترکیبات نامحلول فسفات آن را به صورت محلول درآورده و قابل جذب توسط گیاه می کند. این نوع از میکروارگانیسم ها قادر هستند اسیدهایی مانند مالیک ، لاکتیک و سیتریک را تولید کنند. علاوه بر این بسیاری از میکرو ارگانیسم ها این توانایی را دارند که با تولید آنزیمی به نام فسفاتاز باعث آزاد شده فسفر از ترکیبات آلی فسفر دار شوند.

برای رشد بهتر گیاهان و خداحافظی با آفات همین الان کود بیولوژیک را سفارش دهید

باکتری های ریزوسفری

باکتری های ریزوسفری به عنوان یکی از انواع کود بیولوژیک و بهترین آن ها برای رشد ریشه گیاه معرفی می شود و می توانند رشد ریشه را به طور فزاینده بهبود ببخشند. این نوع از کود بیولوژیک باعث افزایش حاصلخیزی خاک می شود و در نتیجه بهبود رشد گیاهان را انتظار داریم. این نوع از باکتری ها می توانند ترکبیات آلی خاصی را تولید کنند که قادر به تشکیل کلات با آهن فریک می باشند. این موضوع باعث تامین آهن مورد نیاز و موثر برای گیاه خواهد شد. اگر گیاه در شرایطی قرار دارد که دچار کمبود آهن است باید حتما از این نوع کود زیستی استفاده شود. همان طور که می دانید انواع کود بیولوژیک دارای به عنوان قارچ کش زیستی ، قارچ کش بیولوژیک و آفت کش بیولوژیک نیز شناخته می شوند.

میکروارگانیسم های تبدیل کننده مواد آلی زاید به کمپوست

میکرو ارگانیسم ها همان قارچ و باکتری هایی هستند که می توانند روند تبدیل بازمانده های آلی را تسریع کنند تا کمپوست تولید شود. در تعریف کمپوست نیز باید بگوییم که نوعی کود آلی است که محصول تغییر و تبدیل هایی اسن که بر روی انواع بازمانده های گیاهی انجام می شود. قارچ ها و باکتری ها می توانند عملیات تخمیر و تجزیه سلولز را انجام دهند و در روند تولید کمپوست مفید واقع شوند. تقویت خاک ، بهبود عملکرد گیاه و رشد آن از پیامدهای مثبت استفاده از میکرو ارگانیسم های تبدیل کننده مواد آلی به کمپوست است.

انواع کود بیولوژیک

کرمهای خاکی تولید کننده ورمی کمپوست

جالب است بدانید که کرم های خاکی نقش مهمی در تولید کمپوست ها دارند. کمپوست هایی که از کرم خاکی بدست می آید حاصل هضم بازمانده های آلی در دستگاه گوارش آن هاست. نکته ای که در این بخش وجود دارد ایم است که تمام کرم های خاکی این قابلیت را ندارند بلکه انواع خاصی از کرم ها هستند که می توانند با سرعت زیاد ، انواع مواد آلی مزاحم را مصرف کنند و آن را تبدیل به یک کود آلی با کیفیت بالا کنند.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *