انواع قارچ کش زیستی

آشنایی با انواع قارچ کش زیستی

انواع قارچ کش زیستی کدامند؟ قارچ ها به عنوان یکی از مهم ترین بیماری های گیاهان شناخته می شود که همه ساله زیان ها و خسارات زیادی را بر کشاورزان تحمیل می کند. برخی از قارچ ها بیماری زا هستند و می توانند بیماری را به طور همه گیر به بقیه گیاهان نیز منتقل کنند. در این مطلب به معرفی و بررسی انواع قارچ کش زیستی اشاره خواهیم کرد.

انواع قارچ کش زیستی

انواع قارچ کش زیستی

استفاده از انواع قارچ کش زیستی و کود زیستی توصیه می شود. از مهم ترین مشکلاتی که کشاورزان در زمینه کشت انواع گیاهان و محصولات کشاورزی با آن روبرو هستند بروز بیماری هایی مانند قارچ و کپک است. استفاده از انواع قارچ کش زیستی باید به منظور پیشگیری از این بیماری باشد نه درمان. زیرا هنگامی که قارچ بر روی گیاه به وجود می آید قابل درمان نیست و به تدریج گیاه را نابود می کند.

قارچ کش چیست ؟

اگر بخواهیم به تعریف دقیقی از واژه ” قارچ کش ” بپردازیم باید بگوییم که به ترکیباتی اتلاق می شود که باعث از بین رفتن عامل بیماری یعنی قارچ خواهد شد. در بخش قبل اشاره کردیم که قارچ بعد از بروز ، درمان نمی شود. اما نوعی از قارچ کش ها وجود دارند که می توانند رشد قارچ را متوقف و از بیماری زا بودن آن جلوگیری کنند. اما همچنان قارچ بر روی گیاه باقی خواهد ماند. بعد از استفاده از انواع قارچ کش بیولوژیک ، گیاه توان و قدرت کافی برای مبارزه با قارچ را پیدا می کند. در ادامه به معرفی انواع قارچ کش و آفت کش بیولوژیک اشاره می کنیم.

قارچ کش مسی

اگر به دنبال نوعی قارچ کش هستید که علاوه بر قارچ قابلیت از بین بردن باکتری ها را نیز داشته باشد باید به سراغ قارچ کش مسی بروید. ترکیبات قارچ کش مسی شامل کات کبود ، اکسید مس و بردو است. علاوه بر آن شاهد اکسی کلرور مس در این ترکیبات هستیم. ساختار این قارچ کش به نحوی است که بر روی انگل های اندوفیت قرار می گیرد و می تواند بر لکه های سفید و لکه های سیاهی که بر روی میوه ها به وجود می آید موثر باشد. قارچ کش مسی می تواند عملکردی مانند آنتی بیوتیک نیز داشته باشد.

برای رشد بهتر گیاهان و خداحافظی با آفات همین الان قارچ کش زیستی را سفارش دهید

قارچ کش گوگردی

قارچ کش گوگردی از سال ۱۸۰۷ میلادی تا به امروز به عنوان یکی از انواع قارچ کش زیستی مورد استفاده قرار می گیرد. گوگرد یکی از عناصری محسوب می شود که از نفت خام قابل استخراج است. از کاربردهای مهم این نوع از قارچ کش ، اصلاح خاک های قلیایی است. جالب است بدانید که گوگرد به تنهایی قادر است قارچ ها را از بین ببرد و خاصیت قارچ کشی دارد. این ماده به منظور کنترل سفیدک های پودری نیز استفاده می شود و می تواند کنه های شکاری را نیز از بین ببرد.

انواع قارچ کش زیستی

قارچ کش سیستمیک

در سال ۱۹۶۵ میلادی استفاده از قارچ کش سیستمیک به عنوان اولین ترکیب به نام کربوکسین معرفی شد که عملکرد آن باعث کنترل سیاهک های آشکار بر روی گندم ها بود. این نوع از قارچ کش ها دارای ۴ ویژگی هستند که می توان به جذب از طریق اندام گیاه ، قابل انتقال به سایر گیاهان ، عدم تاثیر نامطلوب بر فیزیولوژی گیاه و در نهایت تاثیرگذاری در نقطه مورد نظر است.

قارچ کش کربن دار

قارچ کش های کربن دار شامل تتراکلرونیتروبنزن و مشتقات نیتروفنل و کلروزها است. این نوع از قارچ کش ها که خود به چند دسته مختلف تقسیم بندی می شوند به منظور ضد عفونی کردن خاک مورد استفاده قرار می گیرد. قارچ های کربن دار این قابلیت را دارند که با بیماری هایی مانند سفیدک ها ، لکه های سیاه و زنگ زدگی ها مبارزه کنند و در نهایت باعث تقویت و بهبود رشد گیاه شوند.
به منظور استفاده از مشتقات نیتروفنل و کلروزها باید آن را به میزان بسیار اندک در آب حل کنید و بر روی سطح گیاه و سفیدک ها بپاشید. این قارچ کش علاوه بر از بین بردن قارچ های بیماری زا ، قادر است کنه کشی را نیز انجام دهد. نام تجاری این محصول ” کارتان ” می باشد.

جایگاه قارچ کش زیستی در کشاورزی و مدرن چیست ؟

قارچ ها موجوداتی زنده هستند که با نفوذ بر روی سطح گیاه و سپس به بافت های آن باعث از بین بردن گیاه خواهند شد. استفاده از قارچ کش بیولوژیک و آفت کش بیولوژیک گام مهمی در پیشگیری از خسارات ناشی از این مشکل محسوب می شود. واقعیت این است که همه ساله بخش زیادی از محصولات کشاورزی به دلیل وجود قارچ ها از بین می رود. در برخی از مواقع شاهد این موضوع هستیم که خسارات مالی تحمیل شده بر کشاورزان به راحتی جبران نخواهد شد. به همین دلیل در سال های اخیر استفاده از انواع قارچ کش زیستی و کود بیولوژیک رواج پیدا کرده است. اما متاسفانه هنوز هم برخی از کشاورزان در استفاده از آن مقاومت نشان می دهند و ترجیح می دهند برای حفظ سلامت محصول از قارچ کش های شیمیایی استفاده کنند.
استفاده از قارچ کش های شیمیایی مانند کودهای شیمیایی عوارض جبران ناپذیری برای طبیعت و محیط زیست دارند. همین موضوع منجر به مشکلات فراوان از جمله آسیب دیدن سلامتی انسان خواهد شد.

انواع قارچ کش زیستی

دلایل استفاده از قارچ کش ها چیست ؟

کنترل بیماری

اگر یک گیاه یا محصول کشاورزی بنا به هر دلیلی دچار بیماری شده باشد با استفاده از انواع قارچ کش زیستی قادر به کنترل آن هستیم. این مساله به این معنی نیست که قارچ به طور کلی از بین می رود. بلکه مقصود ما این است که رشد آن متوقف می شود و علاوه بر آن گیاه قادر به مبارزه با آن نیز می باشد.

افزایش تولید محصول

هنگامی که آسیب ها و تهدیدات کاهش یابند ، تولید محصول افزایش پیدا می کند. این امر در خصوص رشد درختانی که میوه می دهند قابل مشاهده است. برخی از این درختان به دلیل وجود قارچ هایی که تحت کنترل هستند ممکن است میوه کمتری بدهند زیرا عمل فتوسنتز در آن ها مانند قبل انجام نمی شود. اما همچنان می توان شاهد رشد میوه و محصولات درخت بود.

افزایش کیفیت محصول

اگر قبل از شروع بیماری و بروز قارچ ، اقدام به استفاده از انواع قارچ کش کنیم طبیعتا محصولاتی بهتر و با کیفیت تر خواهیم داشت. محصولاتی مانند میوه ها ، سبزیجات ، پیازها و انواع دانه ها از جمله مواردی هستند که مصرف آن ها توسط افراد زیاد است.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *