انواع آلودگی زیست محیطی - قارچ کش زیستی - کود بیولوژیک - کود کشاورزی

آلودگی محیط زیست از منابع مخلتف صورت می‌گیرد. با پیشرفت تمدن بشری و توسعه فن‌آوری و افزایش روز افزون جمعیت ، در حال حاضر دنیا با مشکلی به نام آلودگی در هوا و زمین روبرو شده است که زندگی همه ساکنان کره زمین را تهدید می‌کند. بطوری که در همه کشورها حفاظت محیط زیست مورد توجه جدی دولتمردان است. امروزه وضعیت زیست محیطی به گونه‌ای شده است که مردم یک شهر یا حتی یک کشور از آثار و زیان آلودگی در شهر یا کشور دیگر در امان نیستند. در ادامه به مبحث انواع آلودگی زیست محیطی می پردازیم. جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، کود زیستی ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی و آفت کش بیولوژیک ، کود ارگانیک، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

انواع آلودگی زیست محیطی

۱- آلودگی هوا یا Air Pollution

از انواع آلودگی زیست محیطی می توان به آلودگی هوا نیز  اشاره کرد که به هرگونه آلودگی جوی گفته می شود که شیمی و ترکیبات طبیعی هوا را مختل می کند و می تواند به صورت ذراتی مثل گرد و غبار یا گازهای گلخانه ای مثل دی اکسید کربن یا بخارات دیگر باشد که نمی توان آنها را با چرخه طبیعی کربن یا نیتروژن به شکل مؤثر و کارآمد حذف کرد

بسته به غلظت آلاینده های هوا اثرات متفاوتی را می توان مشاهده کرد. مثلاً هوای آلوده سبب به افزایش دود، اسیدیته شدن بیشتر باران و نزولات جوی، کاهش محصول ناشی از اکسیژن ناکافی و میزان ابتلای بیشتر به آسم به ویژه در افراد سالمند می شود. برخی از دانشمندان معتقدند که تغییرات آب و هوایی با افزایش آلودگی هوا در ارتباط می باشد.

۲- آلودگی آب یا Water Pollution

به هر گونه تغییر فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی در آب که به شکلی پیامدهای مضری برای انسان، حیوانات، گیاهان و سایر موجودات داشته باشد به عنوان آلودگی آب شناخته می شود. آلودگی آب یکی دیگر از انواع آلودگی ها است که یا ناشی از مواد شیمیایی، ذرات ریز می باشد و یا ناشی از باکتری هایی است که سبب کاهش کیفیت و خلوص آب می گردند. آلودگی آب می تواند در اقیانوس ها، رودخانه ها، دریاچه ها و مخازن زیرزمینی نیز رخ دهد. این آلودگی در منابع گوناگون آب که در چرخه های طبیعی آب در کنار هم جریان دارند پخش می شود.

از اثرات آلودگی آب می توان به کاهش مقدار آب قابل شرب در دسترس، کاهش منابع آب برای آبیاری محصولات زراعی و تأثیرگذاری بر جمعیت ماهی ها و حیات وحش در ارتباط به آب اشاره کرد.از اثرات آلودگی آب می توان به کاهش مقدار آب قابل شرب در دسترس، کاهش منابع آب برای آبیاری محصولات زراعی و تأثیرگذاری بر جمعیت ماهی ها و حیات وحش وابسته به آب اشاره کرد.

۳- آلودگی خاک یا Soil pollution

آلودگی خاک یا زمین سومین نوع ازمهم ترین انواع آلودگی ها می باشد که بیانگر کثیفی و آلودگی خاک است که مانع از رشد طبیعی گیاهان و برهم خوردن تعادل و چرخه زمین می شود. آلودگی خاک می تواند در زمین هایی باشد که برای کشت، سکونت و یا به عنوان منطقه حفاظت شده حیات وحش مورد استفاده قرار گرفته اند. برخی آلودگی های خاک مثل ایجاد محل های دفن زباله عمدی است اما بخش اغلب ای از آلودگی خاک و زمین تصادفی است و می تواند اثرات گسترده ای نیز داشته باشد.

آلودگی خاک می تواند به رشد ضعیف و کاهش عملکرد محصولات گیاهی منجر شود.  و میتواند زیستگاه های حیات وحش را می تواند از بین ببرد. آلودگی آب و آلودگی بصری که در ادامه به آن خواهیم پرداخت، اکثرا نتیجه آلودگی خاک است. فرسایش خاک و بیابان زایی هم نتیجه آلودگی خاک نیز می باشند.

۴- آلودگی صوتی یا Noise pollution

آلودگی صوتی به سطوح نامطلوب نویز و صوت ناشی از فعالیت های انسانی که سبب اختلال و مشکل در استاندارد زندگی در منطقه متأثر از این موارد می شود، اشاره دارد.

برخی تأثیرات آلودگی صوتی ممکن است موقتی  و زو گذر باشد در حالی که برخی دیگر دائمی هستند که از جمله این تأثیرات می توان به کم شنوایی، اختلالات حیات وحش و تخریب کلی سبک زندگی نیز اشاره کرد.

۵- آلودگی رادیواکتیو یا Radioactive pollution

آلودگی رادیواکتیو یا پرتوی یکی از انواع مختلف آلودگی های بسیار نادر است اما هنگامی که رخ میدهد بسیار مضر و حتی کشنده است. به همین علت اینکه نمی توان شدت خسارت و آسیبی که این نوع آلودگی وارد می کند را جبران کرد، مقررات سختگیرانه ای برای کنترل آلودگی رادیواکتیو وجود دارد که تمامی کشوران جهان باید به آن پایبند .

آلودگی رادیواکتیو می تواند باعث نقص جنین در هنگام تولد، سرطان، عقیم سازی و دیگر مشکلات سلامتی برای انسان و حیوانات وحشی شود. همچنین می تواند خاک را نابارور و عقیم کرده و به آلودگی آب و هوا کمک کند.همچچنین میتواند بر روی موجودات اثر پپیوسته بگذارد

۶- آلودگی گرمایی یا حرارتی یا Thermal pollution

آلودگی حرارتی یا گرمایی، گرما و دمای اضافی است که در مدت زمان طولانی اثرات نامطلوبی  و ناخوشایندی ایجاد می کند. زمین یک چرخه حرارتی طبیعی دارد اما افزایش بیش از حد دما را می توان نمونه از آلودگی های نادر با اثرات طولانی مدت در نظر گرفت. تعداد زیادی از انواع آلودگی های حرارتی محدود به مناطق نزدیک به منبع خود هستند اما منابع متعددی می توانند تأثیرات بسیار گسترده تری بر مناطق جغرافیایی گسترده تر داشته باشند.

افزایش دما ممکن است سبب تغییرات خفیف آب و هوایی شود. تغییرات سریع آب و هوایی هم باعث آسیب پذیری بیشتر جمعیت و حیات وحش و آسیب جدی به آنها شود.

جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی ، کود ارگانیک ، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

آدرس: دفتر مرکزی: کرج، سه راه دانشکده، پارک علم و فناوری پردیس کشاورزی دانشگاه تهران

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *