آفات زراعی - قارچ کش زیستی - کود بیولوژیک - کود کشاورزی

آفت به گروهی از موجودات زنده که با حمله به بخش های مختلف گیاه اعم از ریشه، ساقه، برگ، گل و میوه خسارات جبران ناپذیری را به محصولات می‌زند. این حملات می‌توانند در هربخش از چرخه زندگی گیاه شامل بذر، گیاهچه، نهال، گیاه جوان و گیاه مسن رخ دهد. در این مرحله، معمولا یا گیاه میمیرد و یا آنکه با کاهش کیفیت ثمرات، محصول مورد قبول نخواهد بود. از کل خسارت‌های وارده به محصولات کشاورزی، حدود ۳۰ درصد آن ناشی از حمله آفات است. با توجه به تمامی تلاش‌های صورت گرفته اما هنوز این رقم بسیار بالا است؛ اما پیشرفت روزانه‌ی علم مقابله با آفات خبر از بین بردن  آفات را به ما ‌می‌دهد. لازم ذکر است که شناخت آفات نه تنها در عرصه‌ی کشاورزی بلکه در دامپروری، پزشکی و بهداشت نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.در ادامه به مبحث انواع آفات زراعی می پردازیم. جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، کود زیستی ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی و آفت کش بیولوژیک با رویان تیسان تماس بگیرید.

حشرات و بندپایان اصلی‌ترین عامل تخریب محصولات کشاورزی:

ملخ‌‌ها

ملخ‌ها در صنعت کشاورزی واقعا مخرب هستند. قدمت این آفات به سال ۲۰۰۰ قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد و امروزه تقریباً تهدیدی برای همه نوع گیاهی هستند که باعث از بین رفتن طیف بسیاری از محصولات کشاورزی می‌شوند. ماجرا وقتی نگران کننده می‌شود که بدانیم وقتی شرایط کاملاً نگذان کننده باشد، این جانوران به‌صورت گروه های عظیمی حرکت میکنند (به ابعاد حداکثر ۴۶۰ مایل مربع!) و یک تخریب اساسی به‌جای بگذارند.

ریزحشرات

اصطلاح ریزحشرات می‌تواند به هر یک از ۵۰۰۰۰ تا ۸۰۰۰۰ نوع حشرات اشاره داشته باشد، اما مخرب‌ترین مثال آن‌ها شته‌ها و مگس‌های سفید هستند. این آفات از شیره گیاهان تغذیه می‌کنند و باعث ضعیف شدن آن‌ها می‌شوند زیرا از مواد مغذی گیاه تغذیه میکنند به‌خصوص وقتی در تعداد زیاد حمله می‌کنند مخرب تر هستند. این ریزحشرات نه‌تنها خود ویرانگر هستند و باعث خسارت‌هایی مانند زردی گیاه، پیچیدگی، کوتولگی و پژمردگی بوته می‌شوند، بلکه می‌توانند بیماری‌ها و ویروس‌های مضری را به گیاهان منتقل کنند که ممکن است حتی بیش تر از خودشان به گیاهان آسیب برسانند.متاسفانه شته‌ها به‌سرعت هم نسبت به انواع سموم مقاوم می‌شوند و همین موضوع آن‌ها به یکی از مهمترین آفت‌های گلخانه‌ای تبدیل کرده است. از جمله خسارت‌هایی که شته‌ها به گیاهان وارد می‌کنند، سیاه شدن برگ مرکبات در اثر وجود مواد قندی (عسلک) حاصل از همزیستی آن‌ها روی گیاه است.

کرم‌های ریشه درخت ذرت

ذرت این روزها یکی از محصول خوب و قابل قبول در صنعت غذایی است و کرم‌های ریشه ذرت تهدید جدی برای این محصولات کشاورزی پرطرفدار هستند. این کرم‌ها که درواقع بیشتر شبیه سوسک هستند تا کرم، به‌دلیل مقاومت بالا در برابر سموم دفع آفات، به مشکلی جدی برای کشاورزان تبدیل شده‌اند و تخریب ابریشم و برگ ذرت را سبب می‌شوند. علاوه بر این، این حشرات به‌سرعت در سراسر محصول تخمگذاری و رشد ذرت در یک زمین  راسال به سال سخت می‌کند.

آفت سپردار واوی مرکبات

این مدل آفت برروی بعضی از درختان مرکبات و جنگلی دیده می‌شود. آفت سپردار واوی مرکبات، برگ، میوه و شاخه‌های درختان را مورد هجوم قرار داده و پس از خشکاندن آن‌ها، علاوه برنابودی میوه، مجلوه ای زشت را ایجاد می‌کند. این آفت، زمستان را به صورت تخم گذرانده و از فصل بهار شروع به حمله می‌کند. می‌توان با سم‌پاشی درختان توسط یکی از سم‌های فسفردار در فصل بهار، آفت سپردار واوی مرکبات را کنترل کرد و از بین برد.

مگس سفید گلخانه

مگس سفید گلخانه به مقدار زیادی از گیاهان از جمله ریحان، نخودفرنگی، کاهو، سیب زمینی گوجه فرنگی و توتون حمله و به آنها خسارت زیادی وارد می کند.

زنجره ی خرما

زنجره ی خرما از مهم‌ترین آفات خرما در کشور ایران است. زنجره ی ماده به رنگ زرد بوده که آن را از جنس نر می‌کند. در جنوب به این مدل آفت، عسلک یا آفت شیره نیز می‌گویند. این آفت در اولیل ماه فروردین ظاهر شده و بر روی برگ‌ها و خوشه‌های خرما کاملا واضح است. ۸۰ درصد این آفت به صورت تخم، و مابقی آن به شکل بالغ است. شدت خسارت زنجره‌ی خرما را از روی شماره تخم‌های واقع بر روی هربرگچه می‌توان مشخص کرد. درختان مبتلا به این  نوع آفت، به مرور خشک شده ومیوه‌های مورد حمله قرار میگیرند به مرور چروک خورده و کم‌شهد و لاغر می‌شوند.

تریپس گندم

تریپس گندم یکی از آفات گندم است که در بسیاری از باغ‌ها، خسارت‌های شدیدی را به محصولات وارد کرده است. رنگ این حشرات قرمز بوده و به طور واضحی به صورت دانه‌های قرمز بر روی گندم قابل رویت است. علاوه بر گندم، تریپس گندم به جو و چاودار نیز حمله می‌کند. علائم این خسارت به صورت پیچیدگی و ایجاد لکه‌های نقره‌ای بر روی برگ قابل رویت است. شخم عمیق، حدودا ۹۰ درصد میزان تریپس گندم را کم میکند همچنین دیدن این حشرات مصادف است با برنامه‌ی مبارزه با سن گندم، پس سم‌پاشی مزارع علیه شن بر کنترل تریپس گندم بسیار تاثیرگذار است.

کنه ی دونقطه ای

کنه‎ ی دونقطه ای یکی از خطرناک ترین آفات گیاهان گلخانه‌ای و مزارع در نقاط مختلف جهان است. این مدل کنه در اکثر نقاط ایران رویت میشود. کنه ی دونقطه ای بسیار به درختان مثمر، غیرمثمر و همه گیاهان زینتی حمله می‌کند. انتهای بدن کنه ‌های نر دوکی شکل و رنگ آنان بر اساس فصل عوض میشود که همین ویژگی، آنان را از کنه‌های ماده برتر می‌کند. تخم آنان شفاف و اکثرا کاهی رنگ است. می‌توان با استفاده از صابون‌پتاسیم و سمومی نظیر آبامکتین، نیسورون و فنازاکوئین، تکثیر این جانور را کنترل کرد؛ همچنین می‌توان با شسشوی دو هفته‌ای یک بار گیاه، در راستای پیشگیری از حمله‌ی کنه‌ی دو نقطه‌ای عمل کرد.

جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی با رویان تیسان تماس بگیرید.

آدرس: دفتر مرکزی: کرج، سه راه دانشکده، پارک علم و فناوری پردیس کشاورزی دانشگاه تهران
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *