بهترین کود برای درخت گردو - قارچ کش زیستی - کود بیولوژیک - قارچ کش بیولوژیک - کود کشاورزی - بهترین کود برای درخت گردو

درخت گردو گیاهی پر مصرف و بسیار رایج تر است و به خاکی که غنی از مواد غذایی نیاز دارد تا بتواند به خوبی رشد کند و محصولات خوبی را تولید کند  . تامین مواد غذایی مورد نیاز این گیاه می تواند به خوبی زمینه رشد آن را افزایش دهد. صرفا کود دهی بدون توجه به نیاز، سن و مرحله های رشد گیاه نمی‌تواند نتیجه رضایت بخشی را داشته باشد.کود دهی باید کاملا مطابق با نیاز گیاهان باشد. از آنجایی که گیاه مواد مورد نیاز خود را از خاک و بستر کشت خود را دریافت می‌کند، کود دهی باید مطابق با مقدار مواد موجود در خاک ها انجام شود. در ادامه به بررسی آشنایی بهترین کود برای درخت گردو میپردازیم. جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، کود زیستی ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی و آفت کش بیولوژیک ، کود ارگانیک، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

نحوه تشخیص دادن بهترین کود برای درخت گردو:

برای دانستن این که چه عناصری در خاک حضور دارند و مقدار آن‌ها به چه مقدار است باید خاک باغ خود را به آزمایشگاه آب و خاک ببرید تا آنالیزها و برسی ها انجام شود. نتیجه این آزمایش‌ها نیز مشخص می‌کند بهترین نوع کود برای درخت گردو چه نوع کودی است. اگر خاک دارای میزان زیادی از یک عنصر مانند فسفر باشد دیگر نباید از کودهایی که مقدار زیادی فسفر را دارد، استفاده کرد و بر عکس اگر خاک کمبود فسفر دارد باید از کودهایی استفاده شود که مقدار فسفر بسیار بالایی داشته باشند. گردو درختی است که به مقدار زیادی عنصر نیتروژن نیاز دارد. در کل نیتروژن پر مصرف‌ترین عنصر مورد نیاز انواع گیاهان است که برای رشد شاخه ها و برگ‌ها، رشد طولی و به طور کلی رشد رویشی گیاهان ضروری و واجب و مهم  است. بنابراین کودهای حاوی نیتروژن مثل کودهای نیتراته را می‌توان بهترین نوع کود برای درخت گردو در نظر گرفت. کودهای کامل با درصد نیتروژن بسیار بالا و کودهای نیتراته مثل نیترات پتاسیم برای گردو مفید و مناسب هستند.

کود کامل به عنوان بهترین و مناسب ترین کود برای درخت گردو:

از رایج‌ترین و مفید ترین کودهای کشاورزی که تقریبا برای همه گیاهان از آن‌ها استفاده می‌شود، کودهای کامل می باشند . این کودها دارای ۳ عنصر اصلی  و مهم یعنی نیتروژن، فسفر و پتاسیم هستند. گیاهان به این نوع عناصر به میزان زیادی نیاز دارند و نبود هر کدام از آن‌ها مشکلات جدی را برای گیاهان به وجود می‌آورد. نیتروژن برای تولید انواع اسیدآمینه‌ها که واحدهای سازنده پروتئین‌ها هستند مورد استفاده  قرار می‌گیرند در نتیجه تامین نیتروژن گیاه یعنی تولیدات پروتئین‌ بیشتر و این بدین مفهوم  است که رشد و عملکرد گیاه و همچنین کیفیت گردو به شدت افزایش می‌یابد. کودهای کامل حاوی عنصر فسفر هستند. فسفر برای فتوسنتز نیز لازم است و نقش‌های زیادی را در گیاهان برعهده دارد. رشد زایشی گیاه به شدت تحت تاثیر عنصر فسفر هستند . از این رو می‌توان گفت با تامین نیاز گیاه به فسفر، گلدهی و باردهی درخت گردو را  افزایش می‌یابد و سود دهی درخت را نیز بیشتر می‌شود. دیگر عنصر موجود در این نوع از بهترین کود برای درخت گردو، عنصر پتاسیم می باشد. پتاسیم به مقاومت درخت در برابر بیماری‌ها نیزکمک می‌کند. پتاسیم با تنظیم باز و بسته شدن روزنه‌ها از هدر رفت رطوبت  و آب گیاه جلوگیری می‌کند و رطوبت گیاه را به خوبی حفظ می‌کند در نتیجه مقاومت گیاه در برابر تنش‌های خشکی نیز افزایش می‌دهد.

بهترین کود برای درخت گردو برای تقویت ریشه:

برای تقویت ریشه ها باید از کودهایی که دارای پتاسیم و فسفر هستند استفاده کرد زیرا این دو  نوع عنصر بر رشد و گسترش ریشه تاثیر بسزایی دارند. برای نمونه می‌توان از کود NPKی نیز ستفاده کرد که مقدار فسفر و پتاسیم آن بیشتر از مقدار نیتروژن آن باشد. بهتر است در سال‌های نخست رشد نهال از کودهای آلی و کودهای شیمیایی به روش چالکود استفاده کرد تا گیاه برای رشد بسیار تقویت شود و انرژی آن نیز تامین شود. از موادی که می‌توان درون چالکود ریخت ورمی کمپوست است. همچنین می‌توان از کود های دامی پوسیده استفاده کرد. حتما باید کود های دامی که استفاده می‌شود پوسیده باشد زیرا اگر کود های دامی تازه مصرف فرایند پوسیده شدن آن را تولید گرما می‌کند و این گرما ممکن است ریشه  را کامل بسوزاند. علاوه بر آن فرایند پوسیدگی به نیتروژن نیاز دارد و این فرایند نیتروژن خاک را می‌گیرد و از دسترس گیاه نیز خارج می‌کند.

بهترین کود برای درختان گردو برای افزایش ثمردهی :

همانطور که در متن  بالا گفته شد عنصر فسفر برای رشد زایشی گیاه حیاتی و لازم است. با در اختیار قرار دادن مقدار کافی از عنصر فسفر برای درخت، درخت گلدهی و تولید بار خوبی را خواهد داشت. کود فروت ست از بهترین نوع کودهای مورد استفاده برای درختان می باشد. این نوع کود گلدهی را به میزان زیادی بهبود می‌بخشد و مانع از لقاح ناقص و در نتیجه تهیه  محصول ناقص و بدشکل می‌شود. فواید ویژه و عالی دیگر این بهترین کود برای درخت گردو این است که عملکرد گیاه را کاملا حفظ می‌کند و مانع از کاهش باردهی و بازده آن می‌ گردد. این کود را باید در سه نوبت پس از برداشت میوه‌ها، شروع بهار و هنگام متورم شدن جوانه‌ها در دسترس گیاه قرار داد.

در آخر لازم به ذکر است که علاوه بر استفاده از بهترین نوع کود برای درخت های گردو، باید به نحوه و زمان کود دهی هم نییز  توجه شود زیرا هر مرحله از رشد، گیاه به عناصر مختلفی با مقادیر متفاوت نیاز دارند. همچنین مهم است که که کودها از کیفیت بسیار بالایی برخوردار باشند تا بتوانند اثر مثبت خود را بر روی گیاهان اعمال کنند.

جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی ، کود ارگانیک ، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

آدرس: دفتر مرکزی: کرج، سه راه دانشکده، پارک علم و فناوری پردیس کشاورزی دانشگاه تهران
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *